-

علت گاز خوردن بی دلیل خودرو هنگام حرکت

- 1400/06/14
- 16762
1400/06/14
اگر شما هم یک خودرو ساخت داخل داشته باشید احتمالا با مشکل گاز خوردن بی دلیل خودرو مواجه شده اید، این مشکل بخاطر بالا رفتن بیش از اندازه دور موتور ایجاد میشود که بسیار شایع است. در این مقاله قصد داریم به برخی مشکلات خودرو که باعث گاز خوردن خودرو میشود اشاره کنیم.
وقتی خودرو شتاب ندارد و با فشار دادن پدال گاز شتاب نمی‌گیرد به اصطلاح می‌گویند که خودرو گاز می‌خورد. تشخیص این حالت سخت نیست زیرا شتاب و سرعت خودرو در حالت عادی مشخص است و عمل نکردن درست آن را می‌توان به راحتی متوجه شد.
گاز خوردن بی دلیل خودرو و شتاب نگرفتن آن میتواند دلایل جزئی یا کلی داشته باشد که در زیر به توضیح علت گاز خوردن بی دلیل خودرو میپردازیم:

استپر موتور

استپر موتور یکی از قطعات اساسی مربوط به سیستم تولید گشتاور (موتور) است. این قطعه تحت فرمان یونیت موتور است و هر دستوری را که یونیت موتور صادر کند، اجرا می کند. یونیت موتور نیز با توجه به اطلاعاتی که از سنسورهای دیگر دریافت می کند، به استپر موتور فرمان می دهد. استپر موتور قطعه ای است که در خودرو های انژکتوری با همکاری سایر قطعات ماشین از جمله شمع، کویل، سنسور اکسیژن، ترموستات و ... عملکرد خودرو را تکمیل می کند. 
اگر استپر موتور دچار مشگل شود باعث میشود که در دور موتور بالا خودرو بی دلیل گاز خورده و منجر به حادثه و تصادف شود.
 

سنسور دریچه گاز

سنسور دریچه‌ی گاز، در اکثر ماشین‌ها در پایین استپر قرار دارد، و خرابی آن باعث عدم تشخیص درست زاویه‌ی دریچه‌ی گاز می‌گردد. برای تشخیص آن وقتی خودرو گازخورد، این سنسور را قطع کنید، اگر باز هم به گازخوردن ادامه داد، مشکل از جایی دیگر است؛ و اگر درست شد مشکل از همین سنسور بوده است.
 

فیلتر هوا

فیلتر هوا از قطعات مصرفی خودرو است و طی زمان‌های مشخصی باید تعویض شود. فیلتر هوا اجازه ورود گرد و غبار و خاک را به موتور نمی‌دهد. در صورتی که فیلتر هوا کثیف باشد، تنفس موتور با مشکل مواجه می‌شود و پیشرانه عملکرد درستی از خود نشان نمی‌دهد و همین سبب گاز نخوردن خودرو می‌شود.

اشکال در پدال گاز

یکی از ساده‌ترین مشکلاتی که سبب گاز خوردن بی دلیل خودرو می‌شود خارج شدن پدال گاز از رگلاژ است. اگر تنظیم این پدال به هم بریزد سبب بالا رفتن دور موتور می‌شود.

قطعه ECU موتور( ایپرام یا فلش ماشین تنظیم گردد)

کامپیوتر ماشین یا ECU یکی از اصلی ترین بخش های خودرو های امروزی است که همچون مغز در بدن انسان، در پیکره خودرو عمل می کند. بنابراین ECU را باید مغز ماشین به حساب آورد.
ECUبا استفاده از سنسور هایی که در همه جای خودرو کار گذاشته است، می تواند گزارش کاملی از وضعیت خودرو و عملکرد آن بدست آورد و شرایط خودرو را بسنجد. اگر ECU به هر دلیل بد کار کند و یا از کار بیفتد، گاز خوردن ماشین تنها یکی از مشکلاتی است که در ماشین ظاهر می شود. خرابی این قطعه حتی باعث از کار افتادن خودرو می شود.

مپ سنسور( سنسور فشار هوای ورودی)

فشار هوای وارد شده به موتور باید تنظیم باشد، که این تنظیم در بعضی اتومبیل‌ها بعهده‌ی این سنسور می‌باشد. اگر این سنسور خراب باشد میزان هوای ورودی متناسب نیست و باعث گازخوردن اتومبیل می‌شود.

انژکتورها

انژکتور یک قطعه الکترونیکی-مکانیکی است که در ورودی سیلندر خودرو های انژکتوری تعبیه می شود. در خودرو های انژکتوری سیستم جرقه زنی و سوخت رسانی به محفظه احتراق کاملا متفاوت از خودرو های کاربراتوری است.
سوخت رسانی در خودرو های انژکتوری توسط انژکتور خودرو، ریل سوخت خودرو، برق انژکتور، پمپ بنزین برقی ماشین و کامپیوتر ماشین انجام می شود. این سیستم در حقیقت ارتباط مستقیمی با کامپیوتر خودرو یا همان ECU آن دارد و از طریق آن قابل کنترل است. با توجه به مسئولیت ها و ارتباط های متعددی که این بخش از خودرو دارد، خرابی آن دردسر های مختلفی می تواند داشته باشد که گاز خوردن ماشین یک نمونه از آنها است.

در این مقاله سعی کردیم به مشکلات اصلی موتور در مواجه با گاز خوردن بی دلیل موتور و شتاب نگرفتن خودرو اشاره کنیم. اگر شما هم با این مشکلات مواجه شدید حتما به یک تعمیر کار خودرو مراجعه کنید.



 

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×