-

زمان دقیق تعویض فیلتر سوخت چه زمانی است؟

- 1400/06/28
- 1368
1400/06/28
یک موتور برای اینکه بتواند به درستی کار نیاز به سوخت رسانی و هوای کافی دارد، در این مقاله قصد داریم در مورد فیلتر سوخت یا فیلتر بنزین و زمان تعویض فیلتر سوخت صحبت کنیم.
 

عملکرد فیلتر سوخت چیست؟

فیلتر سوخت به محفظه موتور در وسیله نقلیه متصل می‌شود و یا اینکه پائین پشت خودرو، نزدیک به مخزن سوخت است. خودروهای جدید معمولاً دارای فیلتر بنزین داخل مخزن سوخت هستند و جایگزینی آن سخت‌تر است.
فیلتر سوخت معمولا وظیفه تصفیه سوخت از آلودگی ها از جمله رطوبت و گرد و غبار است، این آلودگی ها یا ناخالصی ها ممکن است وارد موتور خودرو شده و کارکرد موتور خودرو را با مشکل مواجه کنند. همچنین این مسئله باعث حفاظت از سیستم پاشش سوخت (انژکتور) میشود. این سیستم از انژکتور های سوخت محافظت میکند پس در ماندگاری آن نقش بسزایی دارد.
همه ی ناخالصی ها، ذرات و آلودگی ها باید فیلتر شده و جلوی آن ها گرفته شود تا بتوان از فرسودگی و خراب شدن پمپ سوخت و انژکتور ها جلوگیری کرد. فیلتر سوخت یا فیلتر بنزین که به صافی سوخت نیز شناخته می شود همانطور که از نامش پیداست از ورود آلاینده های ریز نام برده شده به داخل موتور ماشین جلوگیری می کند.
اغلب فیلتر سوخت از نوع کاغذی آن است. بخش جدا کننده ی این فیلتر ها از نوعی کاغذ مخصوص ساخته شده و برای اینکه کارایی بیشتر و سطح موثرتری از فیلتراسیون را داشته باشند ،آن را به صورت چین دار ساخته و درون یک محفظه‌ی فلزی قرار می دهند .
اگر فیلتر سوخت را در زمان مناسب تعویض نکنیم مواد زائد و آلودگی ها که درون آن جمع شده و مانع از جریان بنزین به سوی موتور میشوند. اگر فیلتر سوخت کثیف شود، پمپ سوخت بسیار سخت تر عمل می کند و ممکن است در شروع فعالیت اتومبیل مشکلی داشته باشید یا متوجه شتاب ضعیف یا توقف شوید.
 
 

زمان مناسب برای تعویض فیلتر سوخت

هر چه آلودگی های محیطی که در آن زندگی میکنید بیشتر باشد فیلتر سوخت نیز بیشتر نیازمند به تعویض میباشد، چرا که آلودگی های محیطی بیشتر است. معمولا خودروسازها در دفترچه‌های راهنمای خودرو زمان تعویض فیلتر بنزین را یادآور می‌شوند. اما بطور معمول گفته می‌شود نهایتا هر 20 الی 25 هزار کلیومتر کارکرد خودرو باید فیلتر بنزین را تعویض نمود.
 


علائم نشان دهنده خرابی فیلتر سوخت

از جمله علائم خرابی فیلتر سوخت میتوان به مواردی مانند:

عدم افزایش سرعت موتور

زمانی که در حال عبور از یک پل و یا سربالایی هستید و متوجه می‎شوید که ماشین شما همانند سابق سرعت ندارد، بهتر است که فیلتر سوخت اتومبیل خود را مورد بررسی قرار دهید. بروز افت شدید در قدرت ماشین می‎تواند نشانه بارز وجود مشکل در فیلتر بنزین باشد.

عدم روشن شدن موتور

اگر فیلتر سوخت یا فیلتر بنزین خودرو شما کثیف باشد، اما کاملا مسدود نشده باشد، این احتمال وجود دارد که مشکلات زیادی هنگام استارت زدن خودرو به وجود بیاید و موتور خودرو توانایی لازم برای انجام کار خود به درستی را نداشته باشد. در چنین مواقعی بهتر است اتومبیل خود را به یک مکانیک نشان دهید تا در صورت لازم، فیلتر بنزین اتومبیل تان را تعویض کند.

روشن شدن چراغ بررسی موتور

بعضی از خودروها دارای سنسور هایی هستند که در صورت بروز هرگونه مشکل در سیستم موتور ماشین، صاحب اتومبیل را از آن آگاه می‎کنند. فیلتر بنزین آسیب دیده می‎تواند باعث افزایش فشار اعمال شده بر روی موتور شود. اگر فیلتر مسدود شود، مقدار سوخت کمتری به موتور منتقل می‎شود، و این بدان معناست که موتور، مقدار سوخت مورد نیاز خود را دریافت نمی‎کند.

از کار افتادن پمپ سوخت اتومبیل

اگر فیلتر سوخت قادر به انجام عملکرد خود به درستی نباشد، باعث ایجاد فشار زیاد بر روی پمپ سوخت اتومبیل شده و از رسیدن سوخت به موتور اتومبیل جلوگیری می‎کند. این امر در نهایت موجب بروز مشکلات جدی در پمپ سوخت می‎شود. 

حتما در صورت وجود مشکل در خودرو خود آن را تعویض کنید چرا که یک فیلتر سوخت معیوب می‌تواند برای خودروی شما خیلی بد باشد و ممکن است موتور را غیرقابل‌ استفاده کند. فیلتر سوخت مانند فیلتر هوا که از ورود آلودگی ها به موتور جلوگیری میکند عمل میکند.







 

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×