-

مهمترین نکات برای تعویض روغن موتور

- 1400/06/26
- 740
1400/06/26
روغن موتور خودرو برای روان کاری موتور خودرو و همچنین خنک کاری خودرو کاملا ضروری و مهم است پس حتما باید در خرید و تعویض روغن موتور بسیار دقت کنیم. در این مقاله قصد داریم در مورد روغن موتور و تعویض روغن موتور بگوییم.
موتور یا پشرانه خودرو قطعات متحرک بسیار زیادی دارد که با یکدیگر در تماس‌ هستند. همان‌طورکه احتمالا می‌دانید، هرگاه سطح دو جسم متحرک با یکدیگر در تماس باشد، براثر نیروی اصطکاک علاوه‌بر افزایش دمای دو جسم، سطوح آن‌ها دچار خوردگی و سایش می‌شود. به‌علاوه، نیروی اصطکاک ممکن است سبب اتلاف انرژی در پیشرانه‌ شود. در این وضعیت، بهترین و مؤثرترین راه برای جلوگیری از ایجاد سایش و افزایش دما و اتلاف انرژی، استفاده از روان‌کارها است.
 

زمان مناسب برای تعویض روغن موتور

تعویض روغنی‌ها معمولا می‌گویند که زمان مناسب برای تعویض روغن موتور، هر 5000 کیلومتر یا هر 3 ماه یکبار (هرکدام زودتر فرا برسد) است. باید بگوییم که حرف درستی است اما نه برای همه خودروها، طوری که مثلا برخی خودروسازان، هر 5000 کیلومتر را معادل هر 6 ماه درنظر می‌گیرند اما برخی دیگر هم هستند که معتقدند باید در هر 12 هزار کیلومتر یا هر یکسال، برای تعویض روغن موتور، اقدام کنید.
موتورهایی که از سیستم توربوشارژ استفاده می‌کنند، ممکن است زودتر از مابقی موتورهای تنفس طبیعی، نیاز به تعویض روغن موتور داشته باشند. حتی نوع سوخت هم می‌تواند در تعیین زمان تعویض روغن موتور خودرو موثر باشد. مثلا موتورهای دیزلی، معمولا در بازه زمانی بیشتری (نسبت به موتورهای بنزینی) به تعویض روغن موتور نیاز دارند.
با در نظر گرفتن همه موارد گفته شده زمانی که دیگر روغن موتور مستهلک و کهنه شده باشد و یا دیگر کارایی نداشته باشد علامت هایی را نشان میدهد که عبارتند از:
  • در حالت درجا، دور موتور بالاست
  • شتاب خودرو کم شده است
  • چراغ چک روغن روشن شده است
  • صدای ضربات متوالی از موتور شنیده می‌شود
  • صدای تیک تاک هنگام روشن شدن موتور

       

تعویض روغن موتور

جهت تعویض روغن موتور، موتور خودرو‌‌ را خاموش و خودرو را روی سطحی صاف و بدون شیب پارک کنید و مطمئن شوید پیشرانه برای حداقل پنج دقیقه خاموش باشد. گیج روغن یا میله تراز‌‌ را بردارید و تمیز کنید. کاپوت‌‌ خودرو را باز کنید و میله تراز روغن‌‌ را بردارید و با پارچه‌ای تمیز، روغن روی آن را پاک کنید. در این مرحله، باید سطح روغن‌‌ داخل کارتل پیشرانه را چک کنید. به‌آرامی میله تراز‌‌ را تا انتها در مخزن فرو کنید و دوباره بیرون بیاورید. سطح روغن باید بین خطوط مشخص‌شده میله تراز (بین حداقل و حداکثر) باشد. اگر سطح روغن به علامت پایین میله نزدیک باشد، نیاز است که روغن موتور خودرو‌‌ را بیشتر کنید.
درپوش پیشرانه را بردارید. مقداری روغن در آن بریزید و منتظر بمانید تا به انتهای پایینی پیشرانه در داخل کارتل برسد. بعد دوباره سطح روغن‌‌ را بسنجید. دقت کنید که بیش‌از‌حد روغن درون آن نریزید.
موتور خودرو های امروزی حدود یک لیتر روغن به‌ازای هر پنج‌هزار کیلومتر مسافت مصرف می‌کنند؛ بنابراین، باید سطح روغن موتور را در مواقع لازم بسنجید و درصورت نیاز، به آن روغن اضافه کنید. بهترین زمان برای این کار، هر ماه و قبل از رفتن به مسافرت‌های طولانی است.
 
 

چه نکاتی را هنگام تعویض روغن موتور باید رعایت کنیم؟


  • به‌هیچ‌وجه نباید از روغن‌های با سطح کارایی پایین‌تر در خودرو‌های با تکنولوژی بالاتر استفاده کرد.
  • با توجه به عوامل مختلفی مانند کیفیت سوخت، شرایط آب و هوایی، نحوه رانندگی، ترافیک و بسیاری از موارد دیگر، در هنگام تعویض روغن نمی‌توان تنها به عدد روی کیلومتر خودرو اکتفا کرد و همواره توصیه می‌شود که روغن قبل از رسیدن به حداکثر کارکرد خود تعویض شود.
  • هرگز دو روغن‌موتور متفاوت را با هم مخلوط  نکنید، زیرا مواد افزودنی موجود در روغن‌ها با هم تفاوت دارند و ترکیب کردن آن‌ها اثرات غیر قابل پیش‌بینی دارد و می‌تواند به موتور آسیب بزند.
  •  در مورد استفاده از روغن‌موتور با سطح کیفی بالاتر برای موتورهای قدیمی نیز باید جانب احتیاط را رعایت کرد و این اختلاف نباید خیلی زیاد باشد.





 

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×