-

فیلتر هوا چیست و چه تاثیری در عملکرد خودرو دارد؟

- 1399/11/13
- 1518
1399/11/13
فیلتر هوای خودرو دارای اهمیت فراوانی میباشد، اما اهمیت ندادن به این بخش از خودرو ممکن است مشکلات فراوانی را برای آن ایجاد کند. در این مقاله قصد داریم به نقش فیلتر هوا خودرو و نگهداری از آن بپردازیم.
ذرات آلاینده بسیاری در درون هوا هستند که میتوانند سریع وارد موتور خودرو شده و به آن آسیب برسانند. این ذرات عبارتند از دوده، گرده، غبار موجود درهوا که نقش فیلتر هوا را پررنگ تر میکند. سوپاپها و یاتاقان ها و رینگ های پیستون و همچنین بدنه سیلندرها از قطعاتی هستند که به راحتی مورد فرسایش قرار میگیرند.
فیلتر هوای خودرو وسیله ای است که بر سر راه ورودی هوا به موتور خودرو قرار میگیرد و نقش آن اینست که ذرات ناخالص موجود در هوا را به خود جذب کند تا آلودگی وارد موتور خودرو نشود و همچنین وظیفه دیگر آن کنترل میزان هوای ورودی میباشد.
 

فیلتر هوای خودرو و مصرف سوخت

در صورت کثیف بودن هوایی که وارد خودرو میشود مصرف سوخت بسیار افزایش میابد، پس به صرفه تر است که فیلتر هوای خودرو را در زمان مناسب تعویض کنیم تا با این قیمت بالای سوخت متضرر نشویم. همچنین این مسئله باعث افزایش شاخص های الایندگی در محیط زیست میشود.
مالکین خودرو برخلاف اینکه فیلتر هوا نقش بسیار مهمی در افزایش عمر و عملکرد مفید موتور خودروی آنها دارد به آن توجه زیادی نمی کنند و شاید مدت ها در تعویض آن تاخیر ایجاد کنند. فیلترهای هوا از آنجایی که قطعه ای مصرفی به حساب می آیند عمر محدودی دارند و با توجه به محیط کارکرد خودرو، ذرات موجود در هوا بر روی کاغذ فیلتر انباشته شده و با بالا رفتن مقاومت فیلتر در مقابل جریان هوای ورودی، عملکرد موتور خودرو دچار اختلال می شود و علاوه بر آن ممکن است افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت موتور را به همراه داشته باشد.
 

زمان تعویض فیلتر هوا خودرو

فیلتر هوا خودرو دارای عمر محدودی است که این زمان به میزان استفاده از خودرو در رانندگی مشخص میشود، بر طبق استاندارد های گفته شده عمر مفید فیلتر هوا بین 3 تا 5 هزار کیلومتر کارکرد میباشد، همچنین باید در انتخاب مناسب فیلتر خودرو دقت کرد تا از صدمه رسیدن به خودرو جلوگیری شود و مصرف سوخت هم کنترل شود.
ناگفته نماند که استقرار فیلتر هوا در جای مناسب بسیار مهم است و از آسیب رسیدن به موتور و فیلتر هوا جلوگیری میشود. ظریب جذب آلودگی هوا در فیلتر هوا بسیار مهم است. چراکه هر کدام دارای میزان جذب یکسانی هستند،برای فیلتر کاغذی ظرفیت در نظر گرفته شده 5000 کیلومتر است.
میزان هوادهی نیز نکته مهمی در فیلتر هواست که باید به آن توجه کرد، یک فیلتر هوای خوب دارای هوادهی 319 فوت در دقیقه است، نکته دیگری که در همین مورد باید توجه داشت مقاومت فیلتر در برابر عبور هواست در صورت هوادهی بالا موتور نیروی کمتری را برای مکش هوا لازم دارد و باعث افزایش راندمان خودرو میشود. توصیه می شود تا با تعویض به موقع فیلتر هوا راندمان موتور را بالا ببرید وو حتی با تمیز کردن فیلتر هم تنها قادر به تمیز کردن آن نسبت به گرد و غباری که رویش نشسته هستید و نمی توانید ذراتی که با بافت فیلتر ترکیب شده ان را جداسازی نمایید.
 


 

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×