-

نکاتی طلایی برای ایمنی و آرامش بیشتر رانندگی بانوان

- 1400/07/01
- 1265
1400/07/01
رانندگی بانوان یکی از موضوعات جنسیتی در جامعه و کشور ماست، بسیاری از مردان معتقدند بانوان تسلط کافی روی خودرو در حین رانندگی ندارند ولی آیا واقعا چنین است؟ آمارها چیز دیگری را نشان میدهد. در این مقاله قصد داریم نکاتی در مورد بهتر رانندگی کردن بانوان را ذکر کنیم و اینکه چرا گاها رانندگی برای بانوان موجب ترس و دلهره میشود؟ 
طبق یک تحقیق میدانی ساده و رصد اخبار و تحقیقات می توان به این نتیجه رسید که خانم ها بنا به شرایط ذهنی و روحی محتاط تر هستند، بیشتر خانم ها با دقت رانندگی می کنند و تمام تلاش خود را به کار می گیرند تا حقوق دیگران را در زمان رانندگی نادیده نگیرند، بین خطوط می رانند و در جاهای مناسب پارک می کنند و چشمشان به نشانگر سرعت است که غیر مجاز نشود. 
 

چالش اصلی رانندگی بانوان فرهنگ غلط جامعه است

این عقیده ناشی از فرهنگ حاکم بر مرد سالاری و دست کم گرفتن توانایی‌‌‌های زنان می‌‌باشد؛ بالطبع خانم‌‌ها از لحاظ جسمی ضعیف‌‌تر از مردان هستند و ممکن است که آقایان هم از جهات دیگر ضعیف‌‌‌تر از خانم‌‌ها باشند و این مکمل همدیگر می‌‌باشد. این علت ناشی از سوء برداشت و عدم اطمینان و اعتماد به نفس به خانم هاست و این طبیعی است که در این صورت خانم‌‌ها دچار استرس می‌‌‌شوند، ریشه اصلی اینجاست که ما به خانم‌ها اعتماد نکرده‌ایم و بهترین راهکار این می‌باشد که هرکس به رانندگی همسر و دخترش اعتماد کند و به وی اعتماد به نفس بخشد.
شاید این حرف که "زن را چه به رانندگی" یکی از همان حرفهای قدیمی باشد که بانوان را تحت تأثیر قرار میدهد تا کم با دلهره و ترس سمت رانندگی بروند، اما بسیاری از بانوان برای غلبه بر این تفکر حاکم بر جامعه، بر ترس و دلهره خود غلبه میکنند و با قبول هر ریسکی وارد این حوزه میشوند. در اصل رانندگی بانوان نوعی کشف یک هویت جدید در جامعه را بدنبال دارد،  این کنش با ایجاد حس خودباوری مثبت و ایجاد امکانات بیشتر، پویایی‌‌‌های هویت را در خانواده، نهادهای آموزشی و اجتماعی تقویت می‌‌‌‌کند.
 

 

نکاتی در مورد اینکه استرس کمتری برای رانندگی داشته باشیم


  • خودروی خود را چک کنید. از نظر مقدار باد لاستیک ها را بررسی کنید تا اگر باد آن ها کم باشد مشکل را حل کنید. در غیر این صورت علاوه بر این که مصرف سوخت افزایش می یابد، خطر ترکیدن لاستیک ها هم وجود دارد. البته باد بیش از حد لاستیک ها هم منجر به تصادف می شود و علت اصلی تأخیر در ترمز کردن خودروها همین امر است.
  • هنگام شروع حرکت به آینه ها دقت کنید چرا که میدان دید شما را تعیین میکنند، همچنین صندلی خودرو را متناسب با خودتان تنظیم کنید تا تسلط کامل به فرمان و پدال های خودرو داشته باشید.
  • برای ایمن تر شدن رانندگی زنان هر ۴ ماه یک بار اقدام به بررسی بالانس بودن و همراستایی چرخ ها کنید. اگر لاستیک ها هم راستا باشند، از پارگی و سائیدگی آن ها جلوگیری می شود. همچنین رانندگی زنان با آنها صاف و یکدست است.
  • مسیرهای ایمن را مشخص کنید. می توانید برنامه حرکت و مسیریابی خود را از قبل مشخص کنید تا در جاده ها راه را به اشتباه نروید و مصرف سوخت خود را بالا نبرید.
  • هنگام رانندگی با اطرافیان و موبایل صحبت نکنید چرا که تمرکز شما را حین رانندگی به هم میزند.
  • سعی کنید در شب و با سرعت بسیار بالا رانندگی نکنید چون باعث میشود کنترل و تسلط کمتری روی خودرو در حین رانندگی داشته باشید.
  • لباس های راحت بپوشید که تحرک شما را در رانندگی کند نکند. استفاده از لباس های تنگ مانند دامن می تواند عکس العمل شما را کند. کفش مناسب و راحت بپوشید تا بتوانید راحت با پدال ها کار کنید.
  • اگر دائما در حالی که پشت فرمان هستید وحشت کنید، بزرگترین خطری که در برابر شما وجود دارد، خودتان هستید. هنگام رانندگی سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. حتی اگر اشتباهی مرتکب می شوید، اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و به مسیر ادامه دهید.
  • نسبت به اعتراض سایر رانندگان به رانندگی خود، واکنشی نشان ندهید چرا که ذهن شما را بیشتر درگیر می کند. وقتی پشت فرمان هستید، می توانید با پخش کردن موسیقی آرامش بخش، بر استرس خود غلبه کنید.
  • سعی کنید به تنهایی خودرو خود را پارک کنید تا بتوانید مهارت بیشتری در حوزه کسب کنید.
  • رانندگی را از پدر یا همسر خود یاد نگیرید بلکه به آموزشگاه رانندگی رفته و گواهینامه پایه 3 خود بگیرید سپس بدون استرس پشت فرمان بنشینید.

دیدگاه کاربران

- miss میگه
- 1400/07/01

سلام به همه خانم های عزیز، ازتون خواهش می کنم جلوی آقایون اینقدر نگید اعتماد به نفس نداریم رانندگی کنیم، موقع رانندگی استرس داریم، اتفاقا تو آمارها نشون داده که خانم ها بهترین رانندگی و دارند و قانونمند هستند، برعکس این اقایون هستند که با رانندگی هیجانی باعث بی نظمی می شوند، شما تا به حال یک خانم را دید که ویراژ بده یا لای بکشه، یا هی الکی بوق بزنه، یا اصلا ندید اگرم دیده باشید یکی ۲ مورد بوده برعکس روزی نیست که وارد خیابون بشیم نبینیم که یه آقایی درست رانندگی بکنه، متاسفانه ما خانم ها کمی بی اعتماد هستیم به خودمون همه رو نمیگم ولی هستند خانم هایی که برای قشنگی گواهینامه رانندگی گرفته باشند.

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×