-

فرمان برقی یا فرمان هیدرولیک؟ کدامیک بهتر است؟

- 1400/07/03
- 1036
1400/07/03
در خودرو های امروزی یا از فرمان برقی (EPS) یا فرمان هیدرولیک استفاده میشود، سیستم فرمان یکی از اجزای مهم خودرو برای رانندگی و فرمان پذیری بهتر است. در این مقاله قصد داریم به توضیح مختصر و کاملی از فرمان برقی و هیدرولیک بپردازیم.
شرکت های بزرگ خودرو سازی امروزه در تولیدات جدید خود از فرمات برقی استفاده میکنند، یکی از مواردی که صنعت خودرو را به دنیایی جذاب تبدیل می کند، شناور بودن این صنعت در تکنولوژی و پیشرفت پله پله و مداوم آن است. از میان جزییات فنی خودرو که عملکردشان پیشرفت کرده،فرمان خودرو یکی از آنهاست. بخشی مهم و بسیار حساس در خودرو که اهمیت آن در مواردی مثل ایمنی، عملکرد و راحتی خودش را نشان می دهد.
فرمانها در ابتدا به صورت مکانیکی عمل میکردند،  فرمان مکانیکی به کمک دنده شانه‌ها و پینیون‌ها عمل می‌کرد؛ یعنی حرکت دورانی غربیلک فرمان به دنده شانه‌ها منتقل می‌شد و دنده شانه‌ها نیروی وارده به خود را از طریق مفصل‌ها به چرخ‌ها منتقل می‌کردند.
در سیستم مکانیکی فرمان پذیری خودرو آنقدر سخت و سفت بوده که اننده نه تنها زودتر از حالت معمول خسته خواهد شد، بلکه ایمنی رانندگی نیز کاهش پیدا می‌کند؛ علاوه‌بر این سفتی فرمان بدون وجود سیستم‌های کمکی باعث می‌شود تا در مانورهای سرعت پایین مانند پارک کردن، راننده متحمل سختی زیادی شود.
از سیستم های کمکی فرمان خودرو میتوان به فرمان هیدرولیک و فرمان برقی اشاره کرد.
 
 

فرمان هیدرولیک

فرمان هیدرولیک یک سیستم کمکی ایجاد شده در سیستم فرمان است که به حرکت راحت و روان فرمان کمک میکند، سیستم فرمان هیدرولیک از چندین شلنگ، تسمه درایو، روغن هیدرولیک، پولی و پمپ تشکیل شده است. در این سیستم پمپ هیدرولیک به پیشرانه‌ی خودرو متصل است که با استفاده از فشار هیدرولیک، نیروی چرخاندن فرمان که توسط راننده ایجاد شده است، چند برابر می‌کند. همین مسئله کمک میکند تا فرمان پذیری خودرو بهتر شود و بهتر بتوان فرمان را کنترل کرد.
 
 

فرمان برقی

در سیستم کمکی فرمان برقی که به صورت اختصار EPS نامیده می‌شود، همچنان شاهد استفاده ستون فرمان فلزی ثابت هستیم که به صورت فیزیکی غربیلک فرمان را به چرخ‌ها متصل می‌کند. تفاوت در آنجایی است که در EPS از یک موتور الکتریکی به عنوان نیروی کمکی برای حرکت دادن چرخ‌ها استفاده می‌شود. این الکتروموتور یا روی ستون فرمان نصب می‌شود یا روی میل فرمان. نصب الکتروموتور روی میل فرمان هزینه بیشتری دارد و به همین دلیل بیشتر در خودروهای اسپرت یا لوکس استفاده می‌شود.
فرمان برقی EPS زمانی که در سرعت های پایین و هنگام پارک کردن به نیروی زیادی نیاز دارید، این نیرو را برای راننده فراهم کرده تا فشار اضافی به دستش وارد نکند. از طرف دیگر، در سرعت های بالا که برای ایمنی بیشتر، نیاز به کنترل بیشتر و سنگین تر شدن فرمان است، این نیرو را کاهش می دهد. همچنین به دلیل هدایت فرمان برقی با سیستم نرم افزاری، دقت، اعتدال و حساسیت فرمان به مراتب بالا می رود.
اجزای یه سیستم فرمان برقی (EPS) شامل سنسورها و عملگر است که سنسورها در این سیستم سرعت چرخ‌ها، زاویه چرخ‌ها و میزان گشتاور وارده با غربیلک را اندازه‌گیری کرده و به کامپیوتر منتقل میکنند و قسمت عملگر خودرو نیز همان موتور برقی است.

امروزه خودرو های جدید تولید شده در ایران خودرو و سایپا هم دارای سیستم فرمان برقی هستند، یکی از تفاوت های فرمان برقی و فرمان هیدرولیک تفاوت در سیستم فرمان پذیری آنها است که یسیاری از راننده ها فرمان هیدرولیکی را بهتر از فرمان برقی میدانند اما عده ای هم فرمان برقی را راحتتر میدانند. این مسئله بستگی به خود فرد دارد که چطور میتواند با آن رانندگی کند.
 

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×