-

تفاوت موتور انژکتور و کاربراتور چیست؟

- 1399/11/14
- 1419
1399/11/14
موتور جزء مهمترین و اصلی ترین قسمت خودرو است که در آن سیستم سوخت رسانی نبدیل به نیرویی شده که باعث حرکت اتومبیل شما میشود. در این مقاله قصد داریم به انواع موتور بنزینی و عملکرد آن بپردازیم.
خودرو ها امروزه برای حرکت خودرو از سه سوخت بنزین، گازوئیل و گاز و همچنین برق استفاده میکنند. هر کدام از موتور ها با توجه به سیستم سوخت رسانی متفاوت است.موتور های بنزینی به دو گروه کاربراتوری و بنزینی تقسیم میشوند. که هر کدام دارای عملکرد متفاوتی هستند.
 

موتورهای بنزینی

موتور های بنزینی به دو دسته کلی کاربراتوری و انژکتوری تقسیم میشوند.که در کدام سیستم و عملکرد متفاوت خود را داراست. 
 

موتورهای کاربراتوری

در سیستم کابراتوری موتورها دارای خطا و مشکلات فنی زیادی هستند و همچنین قدرت پایینتری دارند، با این حال مزایایی مثل تعمیر بدون نیاز به لوازم الکترونیکی خاص و هزینه کم تعمیرات در صورت خرابی کلی سیستم را دارا هستند. عامل اصلی کار در یک کاربراتور ایجاد مکش ( خلاء ) بر روی مجرای خروج سوخت ( ژیگلور ) می باشد . این مهم توسط قسمتی از بدنه کاربراتور به نام ونتوری یا گلوگاه انجام می گیرد. طی عملیاتی سوخت و هوا ترکیب شده و موتور روشن میگردد.
با باز شدن صفحه گاز ، هوا توسط سیلندر موتور مکیده شده و به داخل کاربراتور جریان می یابد. در هنگام عبور از ونتوری به علت کاهش مقطع عبور ، سرعت هوا افزایش یافته و فشار محفظه ونتوری کاهش می یابد و مکشی ایجاد می شود که به مراتب از سایر مقطع های کاربراتور بیشتر است . بنابراین چنانچه سیستم انتقال سوخت به این بخش متصل شود ، سوخت مکیده شده و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر وارد می شود .
 

موتورهای انژکتوری

سوخت رسانی در موتورهای انژکتوری ، یکی از روش های سوخت رسانی به موتورهای احتراق داخلی میباشد که در این سیستم ، سوخت توسط یک پمپ مکانیکی یا برقی با فشار به داخل لوله‌های سوخت رسانی و ریل سوخت وارد می‌شود و از طریق انژکتورها که در واقع نوعی شیر محسوب می‌شوند ( برای توضیح بشتر این شیر مانند یک سرنگ عمل میکند که سوخت را به صورت پودر در می آورد) ، به پشت سوپاپ هوا یا درون سیلندرها ، به صورت پودر شده تزریق نموده و به این ترتیب مخلوطی از هوا و سوخت برای احتراق در موتور و تولید انرژی ایجاد میشود.
این نوع سیستم سوخت رسانی نیز دارای مزایا و معایبی نیز میباشد که از مزایای آن میتوان به شتاب گیری مناسبتر موتور،  کاهش تولید گازهای خطرناک، راندمان حجمی بالاتر موتور به علت حذف ونتوری،  کاهش ارتفاع موتور ، عدم نیاز به گرمکن، کارکرد مناسب و تعمیر کمتر اشاره کرد.

 

سیستم انژکتوری شامل 3 بخش است، که عبارتند از: 

1 . سنسورها : وظیفه سنسورها جمع آوری اطلاعات خام برای انتقال به واحد کنترل الکترونیکی مرکزی یا همان ECU می باشد.
2 . واحد کنترل کننده مرکزی یا همان ECU ، که اطلاعات جمع آوری شده را تحلیل کرده و به دستوراتی تبدیل نموده که این دستورات برای اجرا به واحدهایی با نام عملگر منتقل می شوند .
3 . عملگرها یا همان واحدهای عمل کننده ، که این موارد به مانند انژکتورها که تزریق سوخت را بر عهده دارند ، تمام موارد برای کارکرد خودرو را به هر آنچه که ECU به آنها ابلاغ نموده ، انجام می دهند . در اصل خروجی سیستم انژکتوری همین عملگرها هستند.



 

دیدگاه کاربران

- جمشید میگه
- 1399/12/26

موتور فقط باید انژکتور باشه... یه ماشین کاربراتور داشتم واقعا رو دستم مونده بود

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×