-

چطور از کولر خودرو نگهداری کنیم تا بهتر کار کند؟

- 1400/06/22
- 1019
1400/06/22
کولر خودرو یکی از سیستم های حیاتی در فصل تابستان است که مایه آسایش و راحتی سرنشینان خودرو و راننده خودرو میباشد.در این مقاله قصد داریم در مورد نکات فنی کولر و بهتر نگه داشتن کولر خودرو صحبت کنیم.
 

کولر خودرو چگونه کار میکند؟

همه کولر ها عمکرد تقریبا مشابهی دارند، با چرخش یک سیال بین منبع سرد و گرم، تبادل حرارت و در نتیجه خنک‌کاری اتفاق می‌افتد. 
در کولر خودرو، گاز ابتدا در کمپرسور که نیروی خود را بواسطه تسمه دینام و از موتور دریافت می‌کند فشرده شده و با فشار بالا به سمت کندانسور هدایت می‌شود. گاز با از دست دادن گرما در کندانسور تبدیل به مایع شده و در ادامه پس از عبور از لوله مویی که به شیر انبساط نیز معروف است به دلیل کاهش چشمگیر فشار، حالت دوفازی به خود می‌گیرد.
سپس این ماده دوفازی وارد اواپراتور می‌شود. با ورود به اواپراتور، این مایع گرمای لوله‌ها را گرفته و دوباره تبدیل به گاز می‌شود. حال نوبت فن است که وارد عمل شود و هوای داخل کابین را به سمت این لوله‌ها هدایت کند و پس از خنک شدن، این هوا مجددا وارد کابین شده و در نهایت شما گرمای سوزان تابستان را حس نمی‌کنید.
قطعات تشکیل دهنده کولر خودرو عبارتند از کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط، خشک کننده، اوپراتور یا تبخیر کننده و فن کولر که همه این قطعات باید درست کار کند تا کولر ماشین بتواند فضا را خنک کند.
 

 

علائم خرابی کولر خودرو چیست؟

کمپرسور کولر خودرو که خنک کننده گاز است، نیروی لازم را از تسمه دینام موتور تامین میکند که از علائم خرابی این قطعه میتوان به مستهلک شدن باتری خودرو و خرابی ترموستات اشاره کرد. عدم خنک کردن داخل خودرو میتواند از دیگر نشانه های خرابی این قطعه باشد.
از علائم دیگر خرابی کولر صدای بیش از حد آن است، که نشان دهنده خرابی شیر انبساط کولر خوذرو است. با کار کردن مداوم کولر خودرو هم میتواند باعث خراب شدن شیر انبساط خودرو شود.
 

 

برای نگهداری بهتر کولر خودرو چکار کنیم؟


  • برخی افراد به صورت اغراق‌آمیزی ‌بر این باورند که روشن نمودن کولر ماشین ، مصرف سوخت را به شدت افزایش می‌دهد؛ در حالیکه این قضیه چندان هم درست نیست. سعی نمایید زمان‌هایی که کولر روشن است خیلی به خودرو فشار نیاورید و از این طریق می‌توانید مصرف سوخت را نیز مدیریت کنید. شایان ذکر است که مصرف سوخت با پنجره‌های باز و سرعت بالا، عملا بیش از حالتی است که کولر روشن است و این امر نیز به مسائل آیرودینامیکی است که پنجره‌های باز، مقاومت در برابر هوا را افزایش می‌دهد.
  • در سرعت‌های پایین از دنده سنگین استفاده کنید؛ این موضوع علاوه بر کمک به خنک شدن بیشتر، مانع از صدمه به سایر تجهیزات خودرو خواهد شد.
  • حتی‌الامکان خودرو را در فضای سرپوشیده و حداقل سایه پارک نمایید تا کابین بیش از حد گرم نشود.
  • کولر ماشین را در سرعت و دور موتور پایین روشن نموده و پس از روشن کردن، سرعت فن را بالا ببرید تا هوای گرم موجود در لوله‌های تهویه خارج گردد.
  • پیش از آغاز فصل گرما، کولر ماشین را چک نموده و از صحت عملکرد آن مطمئن شوید.
  • آب رادیاتور را همواره چک نمایید چراکه کمبود آن می‌تواند به گرمای شدید موتور منجر شده و کولر  ماشین آنچنان که باید خنک نکند.
  • در زمان مناسب کولر خود را شارژ کنید، منظور از شارژ کولر اینست که هر یک یا دو سال یکبار گاز کولر را که گاز R134 است را پس از کاهش پیدا کردن شارژ کنید.
  • کمبود آب رادیاتور می‌تواند به گرمای شدید موتور منجر شده و کولر ماشین آنچنان که باید خنک نکند. هر چند مدت یکبار مقدار آب رادیاتور چک کنید.




 

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×