-

مهمترین عوامل در تصادفات جاده ای

- 1400/06/06
- 756
1400/06/06
تصادفات رانندگی یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان است، حتی بسیاری از افراد هم در سوانح رانندگی دچار آسیب های شدیدی میشوند که تا مدتها یا تا آخر عمر با مشکلات جسمی شدید دست و پنجه رنم میکنند. در این مقاله از ایران اویلز به بررسی علل اصلی تصادفات رانندگی برای جلوگیری از آن اشاره میکنیم.
سالانه حدود  1.3 میلیون نفر در جهان به دلیل تصادفات جاده ای جان خود را از دست داده و بالغ بر 50 میلیون نفر مجروح می شوند. به طور میانگین در ایران سالانه حدود 20 هزار نفر در تصادفات جاده ای کشته می شوند و حدود 300 هزار نفر مجروح می شوند. برآورد هزینه های ترافیکی ناشی از تصادفات عددی بالغ بر 22 میلیارد دلار را نشان میدهد.
 

 

عوامل اصلی تصادفات جاده ای

با توجه به هشدارهای پلیس راهنمایی و رانندگی و امار معرفی شده توسط آنها مهمترین عوامل تصادفات جاده ای سبقت غیر مجاز، سرعت غیر مجاز، عدم توجه به جلو میباشد. تخلفات رانندگی غیر مجاز در جاده ها میتواند تصادفات رانندگی مرگ باری را ایجاد کند.
براساس یافته‌های حاصل از تحلیل تصادفات در پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، مهم‌ترین و اصلی‌ترین خطا‌های انسانی منجر به بروز تصادفات و سوانح ترافیکی به قرار زیر است:

۱ - عصبانیت و اضطراب در رانندگی.
۲ - خستگی و خواب آلودگی.
۳-  مصرف دارو‌های خواب‌آور، مواد مخدر و قرص‌های توهم زا.
۴- اعتماد بیش از حد راننده به مهارتش در رانندگی.
۵- ضعف در بینایی
۶- نادیده گرفتن خطرات پیش رو.
۷- بی ‌تجربگی و عدم تمرکز راننده به هنگام خوردن، آشامیدن، استفاده از تلفن همراه و گوش دادن به موسیقی.
۸- ارتکاب تخلفاتی مثل (سرعت و سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و ...).
۹- خطا‌های ادراکی.
۱۰- شخصیت ناسالم و بی‌نزاکتی.
۱۱- عدم آشنایی به راه.
 

 
بنابراین تصادفات و سوانح رانندگی، معلول بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی و بعضاً بی‌پروایی بوده و نیاز هست رانندگان محترم، پیوسته با حفظ آرامش و رعایت اصول تدافعی در رانندگی از عجله و شتاب پرهیز و به موارد ۱۱ گانه فوق توجه ویژه‌ای داشته باشند تا به امید خداوند  گام مهمی در کاهش جان باختگان و تصادفات رانندگی جاده ای داشته باشیم.

از نظر روان‌شناختی، بیمه‌های تصادف موجب شده که فرد راننده ماشین سنگین دیگر از افزایش سرعت و سبقت‌گیری بیم‌ناک نباشد و با خیال آسوده سبقت‌گیری کند و اگر تصادفی به مرگ صورت گیرد، آنوقت بیمه، دیهٔ فوت‌شدگان را خواهد داد. بیمه، موجب تشویق رانندگان به سبقت‌گیری و بی‌باکی از قانون‌گریزی می‌شود. از طرفی نیز باعث جلوگیری از خسارت مالی در تصادفاتی است که خودرو و افراد صدمه دیده باشند. 
 

چطور از بروز تصادف رانندگی پیشگیری کنیم؟

آرامش را در اطراف خودروی خودتان حفظ کنید. این قانون ساده موجب بیشترین بهره در ایمنی می‌شود. این حالت هنگامی که کسی شما را تعقیب می‌کند به همان اندازه حالتی که شما کسی را تعقیب می‌کنید صادق است. به رانندگان دیگر اجازه ندهید که در فاصله کمی از خودرو شما رانندگی کنند.

شرايط خودرو در فواصل زماني مختلف را بررسی کنیم مانند نظارت بر لاستيك ها، ترمزها،چراغ ها و .... هنگام رانندگی دقت کنیم، در شرايط آب و هوايي نامناسب مانند برف و بوران، لغزندگي جاده ها تا حد امکان در خانه بمانیم تا شرایط مناسب شود، زمانی که شرایط جسمی و روحی مناسبی نداریم از رانندگی پرهیز کنیم.

ایمنی و مهارت‌های رانندگی خود را دست‌بالا نگیرید. به یاد داشته باشید که احتمالا شما به آن اندازه که فکر می‌کنید در امان نیستید. علاوه بر این، به‌یاد داشته باشید که رانندگان دیگر فکر می‌کنند که ایمن‌تر و ماهرتر از شما هستند.

در تصادفات رانندگی به یاد داشته باشیم که در ابتدا خونسردی خود را حفظ کرده و برای جلوگیری از ترافیک از صحنه مذکور عکس گرفته و تا رسیدن مأمور نیروی انتظامی خودرو ها را به کنار راه و مسیر هدایت کنیم.

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×