-

در تصادفات رانندگی مقصر چه کسی است؟

- 1399/10/26
- 8789
1399/10/26
زمانی که در اثر تصادف رانندگی نگران و مظطرب میشویم معمولا به دنبال مقصر میگردیم، چطور قبل از رسیدن پلیس راهنمایی و رانندگی میتوانیم مقصر اصلی را تشخیص دهیم؟ 
قبل از هر چیزی باید بدانیم تصادف انواع مختلفی دارد. در تصادفاتی که منجر به مجروح شدن سرنشینان یا راننده شود حضور افسر راهنمایی و رانندگی الزامی است تا از این طریق کروکی صادر شود و خسارت پرداخت شود ولی در صورتی که تصادف خسارت زیادی نداشته ولی با طرف مقابل اختلاف نظر دارید می توانید از صحنه عکس و فیلم گرفته تا به افسر راهنمایی و رانندگی نشان دهید و خودروها را به منتهی الیه سمت راست هدایت کنید. تا زمان رسیدن پلیس منجر به ترافیک و مشکلات دیگر نشوید.
 

بعد از تصادفات حتما به این نکات توجه کنید:
  • اگر با دنده عقب حرکت کرده و به خودرویی برخورد کنید باز هم مقصر شما هستید.
  • اگر از پشت به هر خودرویی برخورد کنید مقصر شما هستید. شاید این خودرو پشت چراغ قرمز منتظر حرکت باشد و با برخورد شما خودروی جلویی به خودروی جلوی خود برخورد کند و … در این صورت شما باید خسارت خودروی جلویی و خودروهای بعدی که درگیر این تصادف زنجیره ای شده اند را بپردازید.
  • تصادف با عابر پیاده در هر صورتی، بغیر از زیر پل و اتوبان، مقصر راننده است.
  • در تصادف دو خودرو که انحراف به چپ باعث این برخورد شده است در ۹۹ درصد مقصر تصادف کسی است که انحراف به چپ داشته است.


مقصر در تصادفات رانندگی در تصادف از بغل

در مواقعی که اتومبیل سمت راست شما به طرف چپ منحرف میشود و به خودرو شما برخورد میکند، در این صورت چه کسی مقصر است؟ به طور حتم اتومبیلی که به سمت چپ منحرف شده است مقصر شناخته می شود زیرا راننده نقطه کور را چک نکرده و تنها به دیدی که در آینه داشته اکتفا کرده است و اتومبیل سمت راست هم به همان اندازه مقصر است زیرا فاصله قانونی را با اتومبیل کناری خود رعایت نکرده است و هم سرعت با خودروی سمت راستی و در نقطه کور آن حرکت کرده و زمانی که اتومبیل سمت چپی در حال سبقت است اتومبیل سمت راست می خواهد لاین خود ا تغییر دهد که به سمت راست اتومبیل چپی برخورد می کند.
پس مراقب باشید از سمت چپ اتومبیل جلویی سبقت بگیرید و زمانی که تایر خودروی عقبی را در آینه مشاهده کردید با زدن راهنمای سمت راست وارد لاین مورد نظر شوید تا تصادفی رخ ندهد و در صورت عدم رعایت نکات ایمنی شخص متخلف قطعاً مقصر شناخته می شود. سبقت گرفتن از سمت راست خودرویی که در حال گردش به چپ می باشد مجاز است.
برای اینکه از بغل خودرو دچار تصادف نشویم بهتر از آینه های مخصوص نقاط کور استفاده کنیم. این آینه ها را می توان در سه حالت استفاده کرد، یکی بالای آینه بغل، یکی گوشه و روی آینه و دیگری داخل و گوشه شیشه ماشین از داخل نصب می شود که در این حالت راننده میتواند نقاط کور را هم مشاهده کند و تا حد زیادی از تصادفات پیشگیری شود.
 

مقصر در تصادفات رانندگی چهارراه ها 

یادتان باشد که در چهار راه های بدون چراغ و با چراغ حق تقدم با اتومبیل سمت راست است در صورتی که شما زودتر به وسط چهار راه رسیده باشید باید به حرکت خود ادامه دهید تا اتومبیل سمت چپ مجبور به رعایت حق تقدم شود. در اینگونه محل ها همیشه سرعت خود را پایین آورده و به سمت چپ و راست دقت کنید. در صورتی که اتومبیل سمت چپ به خودروی شما برخورد کرد مقصر شناخته می شود.
 

 

مقصر در تصادفات دوربرگردان

رعایت نکات ایمنی مثل زدن چراغ راهنما هنگام دور زدن از بروز تصادفات جلوگیری میکند. هنگام رسیدن به دور برگردان بهتر است در فاصله صد متری آن راهنما گردش به چپ زده شود. توجه داشته باشید که خودرویی که در لاین مستقیم در حال حرکت است بر خودرویی که در حال دور زدن است اولویت دارد و اگر شما کامل دور زده باشید و خودروی عقبی به شما برخورد کند مقصر خودروی دیگری یا عقبی است.

در بزرگراه ها به علت پیشگیری از تصادفات شدید رانندگی معمولا از دور برگردان استفاده نمیشود. اما برای دور زدن ابتدا باید راهنمای سمت چپ را زده با اطمینان از اینکه خودرویی در سمت چپ نیست به لاین سرعت رفته و هنگام گردش به چپ باید دقت کنیم که حتما حق تقدم را رعایت کنیم چرا که احتمال تصادف در این حالت بسیار بالاست .توجه داشته باشید که در متطقه دور برگردان سبقت نگیرید و راه را برای ماشینهایی که در حال دور زدن هستند باز کنید.

در تصادفات رانندگی معمولا یکی از دلایل میتواند مشکلات در سیستم فنی خودرو باشد مانند سفت شدن پدال ترمز و خوب انجام نشدن گریس کاری و روغن کاری خودرو که به عملکرد خودرو در لحظه آسیب زده و باعث ایجاد تصادف میشود.

دیدگاه کاربران

- سادات میگه
- 1400/04/27

من دور میدون بودم ترافیک سمت راست منهم رنو بود موقع حرکت گلگیر سمت راست خودرو من به گلگیر سمت جپ رنو گرفت..کدوم مقصریم اگرچع من خسارت دادم

- کاربر ایران اویلز میگه میگه
- 1400/03/19

اگر دو وسیله نقلیه باهم برخورد نکن تصادفی رخ داده یا نه ? مثال سواری با رعایت قوانین در حال دور زدن باشد یک موتوری با دیدن ماشین دست و پای خود را گم کند و به زمن برخورد کند ولی با ماشین برخورد نکنه کی مقصره

- علی میگه
- 1400/03/06

اگر در تصادف در چهار راه خودرو سمت چپ زودتر به وسط خیابان رسیده باشد و خودرو دیگر به قسمت عقبی آن خودرو بخورد مقصر کیست؟

- کاربر ایران اویلز میگه میگه
- 1400/02/15

منو راهنمایی کنید

- کاربر ایران اویلز میگه میگه
- 1400/02/14

سلام من باکامیون میکسر بتن داخل ترافیک ساعت 10 شب بودم که یه سواری از سمت راست من در نقطه کور من قرار داشت برخورد کردم افسر مقصر رو سواری گرفت اما سواری اعتراض زد که قبول ندارم

- سجاد میگه
- 1400/01/17

اگه یکی تصادف کنه و طرف مقابلش فرار کنه و نتونسته باشه شماره پلاکشو برداره باید چکار کنه ؟

- مجید میگه
- 1399/12/27

برای هر تصادفی که نباید به پلیس زنگ زد، باید اول راننده ها با هم کنار بیان و اگه نتونستن مشخص کنن که کدومشون مقصره، اونموقع باید زنگ بزنن به پلیس

- مدیرسایت میگه
- 1400/05/21

مرسی از راهنمایی خوبتون

- مرتضی میگه
- 1399/12/26

من خودم افسرم دقیقا همینطوره

- کمیل میگه
- 1399/12/26

خیلی خوب بود

- مهتاب میگه
- 1399/12/26

چرا پس همیشه افسر میاد مارو مقصر میدونه

- سعیده میگه
- 1400/05/21

منم اتفاقا همینجوری هستم و همیشه مقصر شناخته میشم

- کوروش میگه
- 1399/12/26

من خیلی دوسدارم تصادفارو کارشناسی کنم چون معمولا زیاد تصادف میکنم

- ناشناس میگه
- 1399/12/26

بنظرم هر تصادفی باید کارشناسی بشه

- محمد میگه
- 1400/05/21

البته فقط توسط افسر نه اشخاص بدون تخصص

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×