-

راهکارهای لازم برای پایین آوردن آمپر آب خودرو

- 1400/06/16
- 2194
1400/06/16
آمپر آب یکی از موارد ضروری برای حرکت خودرو و خنک کردن موتور خودرو است، هر راننده ای باید قبل از شروع حرکت خودرو حتما میزان آمپر آب را چک کند تا خودرو در زمان حرکت و خصوصا در فصل گرما و روشن بودن کولر ماشین دچار مشکل نشود.
کنترل کردن آمپر آب کار چندان مشکلی نیست با یک نگاه به عقربه آمپر میتوان میزان آنرا چک کرد. محدوده بازی عقربه پشت آمپر بین دو حالت روشن و خاموش شدن فن ها محدوده دمایی کارکرد نرمال موتور خودروی شماست. 
اگر به هر دلیلی عقربه آمپر خودرو در محدوده نرمال خود نبود چه اقداماتی باید انجام شود تا آمپر خودرو به حالت نرمال خود برگردد؟ در این مقاله قصد داریم به روش های پایین آوردن آمپر خودرو بپردازیم.
اولین قدم در پایین آوردن آمپر خودرو اینست که خودرو را در مکان مناسب متوقف کرده و در کاپوت را باز کنید. در چنین شرایطی به هیچ وجه در رادیاتور یا در مخزن انبساط را باز نکنید زیرا فشار سیستم بسیار بالاست و خطر سوختگی در اثر پاشیدن آب وجود دارد.

فن خودرو را بررسی کنید

اگر فن ها خاموش بودند دکمه کولر را بزنید تا دور تند فن ها وارد مدار شوند. اگر باز هم فن ها عمل نکردند مقداری آب روی پره های رادیاتور بریزید و پس از اینکه دما به حالت نرمال برگشت موتور را خاموش کنید و مشکل عدم کارکرد فن ها را برطرف کنید. (به هیچ وجه روی خود موتور آب نریزید زیرا دمای آن بسیار بالاست و باعث آسیب رسیدن به سرسیلندر و دیگر قطعات می شود)
در خودروهای قدیمی که فن آنها مکانیکی است از سالم بودن تسمه پروانه مطمئن شوید زیرا پاره شدن آن باعث عدم چرخش پروانه و بالا رفتن دما می شود. در خودروهایی که فن آنها مکانیکی و توسط موتور به گردش در می آید با گاز دادن در حالت جا و رساندن دور موتور به 2000 می توانید تا حدودی به کاهش دمای موتور کمک کنید.

میزان آب رادیاتور را بررسی کنید

اگر فن ها سالم بودند ولی دمای موتور همچنان رو به افزایش بود احتمال کم بودن آب در سیستم وجود دارد. در این حالت موتور را خاموش کرده ولی هر چند ثانیه یکبار یک استارت کوچک (تک استارت) بزنید در حدی که موتور روشن نشود و فقط پیستون ها بالا پایین بروند. با این کار احتمال چسبیدن رینگ پیستون به دیواره سیلندر کاهش می یابد.
پس از اینکه دمای خودرو پایین آمد در رادیاتور را باز کنید و میزان آب درون آنرا بررسی کنید و مقدار کسری آنرا جبران کنید. دقت کنید که از مخلوط ضد یخ و آب مقطر استفاده کنید. 
 

عبور آب در رادیاتور یا کثیفی پره های رادیاتور را بررسی کنید

مسلما در صورت انسداد یا وجود هوا در مجاری عبود اب در رادیاتور آب نمی تواند به راحتی گردش کند و خنک شدن موتور مختل می شود. این مشکل ممکن است در مواقع عادی که فشار روی موتور زیاد نباشد (مانند حرکت در سرپایینی) خودش را نشان ندهد و فقط هنگامی که به موتور فشار بیاورید (حرکت در سربالایی، روشن بودن کولر و ...) بروز کند. به یک رادیاتور ساز معتبر مراجعه کنید تا مشکل را بررسی کند.

واتر پمپ را بررسی کنید

اگر هیچ یک از مشکلات بالا نبود حتما واتر پمپ را هم بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد.
 

واشر سرسیلندر را بررسی کنید

اگر در سیستم خنک کننده خودرو یعنی رادیاتور بجای ترکیب آب مقطر و ضد یخ، آب شهری یا ضد یخ خالی ریخته شود پس از مدتی باعث خورده شدن واشر سرسیلندر و حتی خود سرسیلندر می شود و در صورت بروز چنین مشکلی دی اکسید کربن یا روغن موتور وارد رادیاتور شده و باعث بالا رفتن دما و حتی ترکیدن شیلنگهای رادیاتور می شود.
تشخیص عیب واشر سر سیلندر کار ساده ای نیست و باید توسط افراد اهل فن بررسی شود ولی علائم شایع آن سفت شدن بیش از حد شیلنگهای رادیاتور هنگام گرم بودن موتور است که نشان از وجود کمپرس موتور در داخل سیستم خنک کننده است.

رسیدگی مرتب به رادیاتور و بررسی کامل اجزای آن و اطمینان از عدم هر گونه نشتی در سیستم، چک کردن میزان آب موجود در سیستم به صورت هفتگی، چک کردن وضعیت فن ها، اطمینان از پر بودن گاز کولر هنگام استفاده از آن، تعویض به موقع مایع سیستم خنک کننده هواگیری صحیح و اصولی و تمیز کردن پره های رادیاتور سالی یکبار از اقداماتی است که برای جلوگیری از بالارفتن آمپر آب باید آنها را انجام داد.



 

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×