-

استارت خودرو چگونه کار میکند؟

- 1400/06/12
- 828
1400/06/12
همه ما میدانیم که یکی از مهمترین اجزاء خودرو یا اتومبیل استارت خودرو است. بسیاری از رانندگان علاقه مند هستند که طرز کار و روش کار استارت خودرو را بدانند در این مقاله قصد داریم روش کار و علائم خرابی استارت خودرو را بررسی کنیم.

استارت خودرو چیست؟

استارت خودرو یک موتور الکتریکی است که انرژی الکتریکی را به مکانیک تبدیل می کند. روشن کردن موتور و پیشرانه را می توان از مهم ترین وظایف استارت خودرو برشمرد. وظیفه این قطعه هم در بیان ساده، روشن کردن موتور اتومبیل است. یعنی در حقیقت ما برق را از باتری اتومبیل به استارت می‌دهیم و استارت این برق را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و به محور موتور یا همان میل‌لنگ منتقل می‌کند. 

روش کار  استارت خودرو چگونه است؟

خودرو های امروزی توسط سیستم برقی که برای آنها تعبیه شده است روشن میشوند. جایگزین شدن این سیستم با هندل ها و سیستم های سنتی چند دهه طول کشید. ایفای نقش این سیستم های مدرن امروزی به این شیوه است که استارت ها محور اصلی موتور خودرو را به حرکت می آورد.
استارت ماشینیا استارت خودرو با تبدیل نیروی برق به انرژی مکانیکی، انرژی تبدیل شده را به میل لنگ یا محور موتور انتقال می دهد. در نتیجه حرکت میل لنگ، سیکل احتراق پیشرانه صورت گرفته و موتور ماشین روشن می شود.
موتور های مربوط به اتومبیل های امروزی برای اینکه فعالیت خود را شروع کنند باید به دور معینی (100 دور بر دقیقه) برسند. بعد از این که موتور به مقدار دور تعیین شده رسید به این معنا است که خودرو روشن شده است و از این پس به تا خاموش شدن کردن آن به طور اتوماتیک کار می کند.
چرخش محصور اصلی موجب می شود که چرخ دنده های موتور نیز حرکت کنند و سیکل احتراق شروع شود. پس از برقی شدن استارت اتومبیل ها، این سیستم روز به روز پیشرفته تر شده و حالت جدیدی به خود گرفت به گونه ای که در سیستم فوق پیشرفته خودرو های لوکس از استارت هایی جدید تر به نام استاپ/استارت استفاده می شود.
 

اجزای اصلی استارت خودرو

با توجه به اینکه قطعات خودرو در سیستمهای متنوعی جمع آوری شده است اما به طور کلی استارت خودرو از دو بخش تشکیل شده است، اگر ساختار اصلی استارت را نگاه کنید متوجه دو قطعه استوانه ای شکل می شوید که یکی کوچک و دیگری بزرگ تر می باشد. استوانه بزرگ تر به عنوان موتور استارت و استوانه کوچک تر نیز که بر روی بزرگ تری قرار گرفته است همان اتوماتیک استارت می باشد.

-اتوماتیک استارت

اتوماتیک استارت بوبینی است که دارای دو سیم پیچ کشنده و نگهدارنده است. اتوماتیک به شکل استوانه کوچک بوده که در قسمت درپوش جلویی و بر روی پوسته اصلی استارت قرار دارد. منتقل کردن جریان الکتریسیته به سیم پیچ مخصوص بالشتک و جلو بردن دنده استارت برای درگیری با فلایول را می توان از مهم ترین وظایف این قطعه برشمرد.
وقتی سیم‌پیچ کشنده داخل اتوماتیک، آهنربا می‌شود پلانجر را به سمت داخل اتوماتیک می‌کشد. سیم‌پیچ نگهدارنده هم پلانجر را که به داخل کشیده شده در داخل نگه می‌دارد. پلانجر در حقیقت با حرکت خود یک پولک مسی را حرکت می‌دهد و ارتباط بین پیچ S و پیچ M را برقرار می‌کند، یعنی برق از باتری به داخل موتور استارت می‌رود و آن را به حرکت درمی‌آورد. حرکت پلانجر در بخش اتوماتیک استارت، کار دیگری هم انجام می‌دهد؛ انتهای این پلانجر به اهرم دوشاخه‌ای متصل است. با حرکت پلانجر، اهرم دوشاخه هم حرکت کرده و دنده استارت را به سمت جلو هل می‌دهد تا این دنده با فلایول درگیر شود. موقعیت اهرم دوشاخه هم به این شکل است که نصف آن در اتوماتیک استارت و نصف آن در بخش موتور استارت قرار دارد.
 

-موتور استارت

اجزای تشکیل دهنده موتور استارت عبارتند از؛

پوسته اصلی
بالشتک‌ها: هسته‌های آهنی و سیم‌پیچ‌ها
پیچ اتصال بالشتک به پوسته
زغال‌ها
فنر و پایه نگهدارنده زغال
جازغالی پلاستیکی
آرمیچر
کلکتور آرمیچر (مجموعه لامل‌ها)
سیم‌پیچ‌های آرمیچر
هسته آرمیچر
شافت آرمیچر
دنده استارت
کلاچ

پوسته اصلی موتور استارت از استوانه فولادی تشکیل شده است که قطعات داخل آن قرار دارند. به طور کلی قطعات داخل موتور استارت از دو قسمت اصلی تشکیل شده که شامل بالشتک‌ها و آرمیچر است. بالشتک‌ها که معمولا شامل ۴ باشتک است با پیچ‌هایی به پوسته اصلی وصل شده‌اند. هر بالشتک‌ها از یک هسته آهنی (کفشک) و سیم‌پیچی به دور آن تشکیل شده است.
بالشتک موظف است که یک میدان مغناطیسی درون موتور استارت به وجود آورد و این هم مستلزم آهن ربا شدن بالشتک می باشد. بالشتک ها با عبور جریا برق خروجی از سیم پیچ های اتوماتیک استارت از درون خود به یک آهن ربا تبدیل شده و میدان مغناطیسی مربوطه را تشکیل می دهند. درون میدان مغناطیسی حاصل از 4 بالشتک قطب های همنام روبروی یک دیگر و قطب های نا همنام مجاور همدیگر قرار می گیرند. بالشتک ها نسبت به پوسته اصلی عایق بوده و نکته دیگری قابل توجه این که در هر خودرو به تعداد بالشتک زغال استارت نیز وجود دارد که از جنس مس گرافت دار می باشد.
وظیفه زغال ها
زغال های وظیفه انتقال برق به آرمیچر را بر عهده دارند. موقعیت مکانی زغال ها به گونه ای می باشد که بر روی سر سیم های بالشتک لحیم می شوند و جریان برق را از آن جا به آرمیچر منتقل می کنند. زغال ها از یک عدد فنر و همچنین یک عدد پایه درست شده اند و پایه آن ها نیز عموما از جنس پلاستیک می باشد. زغال ها یک در میان منفی و مثبت هستند. زغال مثبت عایق بندی شده و درحالی که زغال منفی عایق بندی ندارد و هر دوی آن ها با بدنه در ارتیاط هستند.

علائم خرابی استارت خودرو

خراب یا خالی شدن باتری خودرو، یکی از نشانه های معیوب شدن استارت ماشین محسوب می شود. در برخی مواقع، ایراد پیدا کردن استارت در اثر قطع شدن سوئیچ یا سیم کشی این قطعه بروز پیدا می کند.

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×