-

روش دودی کردن شیشه خودرو چگونه است؟

- 1400/06/10
- 696
1400/06/10
دودی کردن شیشه های خودرو شاید در نظر ما ایرانی ها برای جلب توجه و گاهی برای مسائل امنیتی باشد و بیشتر کاری جوان پسند است ولی باید یادآور شوم که اینطور نیست چرا که دودی بودن شیشه های خودرو برای رفاه و آسایش بیشتر سرنشینان در روزهای آفتابی و گرم سال کاربرد دارد.
بسیاری از کمپانی های ماشین و خودرو شیشه های ماشین را به صورت فابریک کمی تیره تر ظراحی و اجرا میکنند و این نشان دهنده عملکرد بهتر شیشه های دودی برای اتومبیل است. شیشه دودی جذابیت بصری بیشتری نیز به خودرو میدهد و شاید همین موضوع به طرفداران شیشه دودی را افزایش داده است.
البته دودی بودن شیشه های خودرو مشکلات خاص خود را نیز دارد مثلا اگر این شیشه ها بسیار تیره باشند باعث کاهش میدان دید راننده خواهد شد و این امر برای پلیس و دیگر رانندگان خطرناک خواهد بود. به همین خاطر برای آن قوانین خاص و ویژه ای در نظر گرفته شده است.

یادتان باشد که استفاده از هر نوع پوشش با هر نوع تیرگی در شیشه جلو و عقب ممنوع است.


ویژگی شیشه دودی مناسب

دودی کردن شیشه خودرو تنها برای جلب توجه و جذابیت ظاهری خودرو نیست بلکه نوع مناسب این شیشه ها از امواج مضر uv و فرابنفش خورشید جلوگیری میکنند. این امواج بشدت میتواند برای سلامت پوست و حتی مغز تاثیر گذار باشد. میتوان گفت دودی بودن شیشه خودرو یک آبشن برای خودروست.
شرکت های بزرگ خودرو سازی در جهان شیشه های خودرو ها را چند درجه تیره تر طراحی میکنند این شرکت ها به سراغ فناوری موسوم به نانو کوتینگ (Nano Coating) می‌روند تا علاوه بر کاهش میزان اثرپذیری از نور خورشید، مقاومت شیشه را نیز افزایش دهند.

برچسب های تیره کننده شیشه خودرو

برچسب‌های تیره‌کننده شیشه؛ به عبارت دیگر، این شیشه‌ها به‌صورت دستی و با بهره‌گیری از ورق‌ها یا به قول اهالی این بازار، «طلق‌های رنگی»، نصب می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکات درباره دودی‌ کردن شیشه خارج از کارخانه، بحث کیفیت برچسب است.  خودروهایی را که شیشه دودی دارند، ولی به‌مرور زیر برچسب تیره‌کننده آن‌ها حباب جمع شده است یا در برخی از قسمت‌ها، پوسیدگی و ورآمدن این پوشش وجود دارد، بسیار دیده‌ایم؛ اما به عقیده کارشناسان، مهم‌ترین فاکتور برای شیشه‌های دودی که به‌صورت دستی تهیه می‌شوند، تکنیک و مهارت اجرای آن است.
 

نصب برچسب های تیره کننده شیشه خودرو

مهمترین بخش در برچسب های تیره کننده شیشه ماشین روش‌ اصولی نصب و به عبارتی، چسباندن برچسب تیره‌کننده شیشه‌ها است تا بتوانید تجربه خوبی برای دودی کردن شیشه ماشین داشته باشید. طبیعتاً اجرای دقیق این دستورالعمل، وابستگی مستقیمی به هنر نصاب و البته نوع برچسب دارد. از سوی دیگر، لازم است بار دیگر به این نکته اشاره کنیم که دودی‌ کردن شیشه خودرو، تابعی از قوانین روشن راهنمایی و رانندگی است و عواقب نصب مدل‌های غیراستاندارد، متوجه راننده خواهد بود.
نصب برچسب های تیره کننده شیشه خودرو:

وسایل مورد نیاز:

-کارتر کوچک
-لیسه نرم پلاستیک
-سشوار صنعتی
-اسپری شوینده

مرحله اول: شیشه ها را کاملا تمیز کنید.

اولین اقدام پیش از آغاز پروسه دودی‌ کردن، شستن دقیق شیشه خودرو است. این کار باعث می‌شود تا گردوخاک نشسته روی شیشه از بین برود و مانعی برای اتصال چسب روی شیشه وجود نداشته باشد. گاهی اوقات، شستن شیشه‌ها هم دانه‌ها و برجستگی‌های ریز مانده روی شیشه را از بین نمی‌برند. همین دانه‌های بسیار ریز، می‌توانند منجر به بالاماندن یا نچسبیدن برچسبت شوند که طبیعتاً از نظر ظاهری، جلوه‌ای نه‌چندان جذاب خواهد داشت. استفاده از یک تیغ ساده اصلاح، می‌تواند در این زمینه کمک بزرگی به شما کند. به همین دلیل است که توصیه می‌شود محل نصب شیشه دودی نیز تمیز و بدون مداخلات جوی باشد. بهترین گزینه، محل‌های سرپوشیده و با تهویه مطبوع مناسب است.

مرحله دوم:شیشه های متحرک را کاملا بالا بیاورید.

برای مرحله بعد، لازم است که شیشه کاملاً بالا آمده باشد. ازآن‌جایی‌که برچسب‌های دودی‌کننده شیشه خودرو برحسب مساحت قیمت‌گذاری می‌شوند، اندازه‌گیری دقیق آن‌ها، می‌تواند از نظر هزینه‌ای به مالک خودرو کمک کند؛ پس پیش از شروع عملیات چسباندن، میزان برچسب را با کمی تلورانس بیشتر (حدود 5 سانتی‌متر) انتخاب کنید.
 

مرحله سوم: شیشه ها را با اسپری آغشته کنید.

در مرحله بعد، محلول آب و مواد شوینده را به‌خوبی به سطح بیرونی شیشه اسپری کنید. بگذارید تمام قسمت‌ها آغشته شوند؛ سپس درحالی‌که شیشه‌ها خیس هستند، برچسب را روی آن‌ها قرار دهید.
یادتان باشد که برچسب دودی شیشه‌ها دو قسمت دارد: قسمت اول، لایه محافظ است و قسمت دوم، همان ورق نازک و چسبناکی است که می‌خواهید روی شیشه قرار دهید؛ دقیقا مانند گلس محافظ گوشی موبایل. ترجیحاً کار را از بالای شیشه آغاز کنید. با آرامش برچسب را بچسبانید و پایین بیایید. بر حسب تجربه مالکان خودرو، در حال حاضر برندهایی مانند Solar Guard، SunTech و Llumar، ازجمله بهترین برندهای باکیفیت برچسب دودی شیشه هستند.

مرحله آخر: با لیسه پلاستیکی سطح برچسب را صاف کنید.

هر چند سانتی‌متر که بالا آمدید، با استفاده از لیسه نرم پلاستیکی، آب و حباب زیر برچسب را خارج کنید. در فواصل طولانی‌تر، از سشوار صنعتی برای محکم ‌کردن برچسب هم بهره بگیرید. آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا به بالاترین خط افقی شیشه برسید.
دست‌آخر، با دقت و حوصله، تمام اضافه‌های برچسب را با کاتر ببرید. تبریک می‌گوییم! شما یک شیشه دودی خوب دارید و توانستید به دودی کردن شیشه ماشین بپردازید.

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×