-

آشنایی به انواع بیمه خودرو و بیمه شخص ثالث

- 1400/06/08
- 594
1400/06/08
بیمه خودرو یا بیمه ماشین یکی از ضروری ترین موارد برای دارندگان وسایل نقلیه و اتومبیل است که دومین قدم بعد از خرید خودرو بیمه آن است که باید در نظر گرفته شود.  بطور کلی گروه بیمه اتومبیل جبران کننده خسارت‌های ناشی از حوادث رانندگی از جمله تصادف، آتش‌سوزی و سرقت به اتومبیل مورد بیمه، سرنشینان آن و اشخاص ثالث می‌باشد.
گروه بیمه را می‌توان به دو بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث تقسیم کرد که بیمه شخص ثالث اجباری است و بر اساس قوانین و مقررات خاصی ایجاد میشود.
 

بیمه شخص ثالث خودرو

بر اساس قانون کلی بیمه وظیفه مدنی دارندگان وسیله نقلیه موتوری داشتن بیمه شخص ثالث است و كلیه دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی موظفند، مسئولیت خود را در مقابل اشخاص ثالث بیمه نمایند. اشخاص ثالث یعنی افرادی که به غیر از راننده در اتومبیل دچار حادثه شده اند. این نوع بیمه خودرو دو نوع خسارت را جبران میکند:

خسارت مالی

این نوع خسارت شامل کلیه خسارات مالی که در محل حادثه و محل مسئولیت راننده متوجه اشخاص ثالث میشود را شامل میگردد. مانند خسارات وارد به اشخاص ثالث در اثر سقوط، تصادف، آتش سوزی یا انفجار وسیله نقلیه و حوادث دیگر ایجاد میشود.

خسارت جانی

اگر حادثه رانندگی منجر به فوت ، نقص عضو یا ازکار افتادگی دائم و موقت در اشخاص ثالث شود بیمه شخص ثالث خسارات آنرا قبول میکند. البته هزینه های پزشکی اشخاص ثالث هم شامل در این نوع بیمه میباشد.

حوادث خارج از تعهدات بیمه نامه   

1- خسارات وارده به محمولات وسیله نقلیه مسبب حادثه.
2- خسارات وارده به وسیله نقلیه مسبب حادثه.  
3- خسارات ناشی از محكومیت جزائی و پرداخت جرائم  
4- خسارات مستقیم یا غیر مستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیو اكتیو  
5-خسارات ناشی از حوادثی كه در خارج از كشور اتفاق می افتد مگر اینكه توافقی بین بیمه گر و بیمه گذار دراین موضوع شده باشد.
    
برای حمایت از کلیه افراد زیاندیده در تصادفات رانندگی داشتن بیمه نامه شخص ثالث یک امر ضروری است که هر وسیله نقلیه ای باید بر اساس تعهدات دارای بیمه شخص ثالث باشد. با توجه به اجباری بودن بیمه نامه شخص ثالث دارندگان خودرو برای پیشگیری از جریمه های بیمه شخص ثالث هر چه زودتر پیگیر بیمه نامه شخص ثالث باشند تا از خسارات سنگین وارده در اثر حوادث رانندگی جلوگیری کنند.

حق بیمه و تخفیف عدم خسارت :

برای تشویق رانندگانی که با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در یک سال بیمه ای دچار خسارت نشده اند  تخفیف عدم خسارت تعلق میگیرد تا دارندگان بیمه تشویق به رعایت قوانین شوند.
 

 

بیمه بدنه ماشین

بیمه بدنه خودرو در خطرات و حوادثی مانند سرقت، آتش سوزی، انفجار و تصادف خسارت وارده به خودرو یا اتومبیل را تحت پوشش قرار میدهد. خسارت خودرو بر اساس قیمت روز به خودرو تعلق میگیرد و پرداخت میشود.
خطرات تکمیلی در بیمه بدنه خودرو که باید پرداخت شود:
- شكست شیشه به تنهایی
- سرقت در جای قطعات و لوازم
- نوسانات قیمت در خسارات جزئی
- غرامت ایام تعمیرات
- بلایای طبیعی و همچنین خطرات ناشی از مواد شیمیایی تحت پوشش قرارداد
در جدول زیر تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه ارائه شده است . که این تخفیف شامل بیمه گذارانی می شود كه در طی یكسال بیمه ای یا بیشتر، از محل بیمه نامه بدنه خود خسارتی دریافت نکرده باشند.
سابقه عدم دریافت خسارت                          تخفیف حق بیمه  
 یکسال                                                              25%
 دوسال                                                              35%
 سه سال                                                            45%
 چهارسال و بیشتر                                                60%    
 

بیمه سرنشین خودرو

با توجه به مطالب فوق راننده اتومبیل که به عنوان شخص ثالث تلقی نمیشود این بیمه نامه برای پرداخت خسارت صدمات بدنی ناشی از حادثه اعم از فوت، ، از کار افتادگی،  نقص عضو و هزینه های پزشکی را تا مبلغ تعیین شده جبران می نماید و تا حد دیه کامل قابل خریداری می باشد.  





 

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×