-

اگزوز خودرو چه زمانی آسیب بیشتری میبیند؟

- 1399/11/19
- 1571
1399/11/19
گازهای آلوده و مخرب که از موتور خارج میشوند به وسیله اگزوز به بیرون هدایت میگردند.در اصل اگزوز یک قطعه مهم در خودرو است که وظیفه انتقال گازها را به محیط دارد.در این مقاله قصد داریم به مشکلات و معرفی این قطعه میپردازیم.
اگزوز خودرو اگر دچار خرابی یا مشکلاتی شود باعث خرابی موتور و قطعات دیگر خودرو میشود، پس سرویس کردن و حل مشکل آن از نیاز های اساسی خودرو شماست.
 

 

از کجا بفهمیم اگزوز خودرو خراب شده است

تغییر صدای خودرو یکی از عوامل فهمیدن خرابی اگزوز خودروست.اگر اگزوز خودرو وجود نداشته باشد، خودروی ما هر چقدر هم که نرم کار کند، باز هم صدای ناهنجاری تولید خواهد نمود که باعث می شود تا خیلی زود از رانندگی خسته شویم و برای دیگران نیز مزاحمت هایی ایجاد کنیم.
 به همین علت یکی از نشانه های پارگی و یا سوراخ شدن اگزوز، همین تغییر صدای خودرو می باشد که بسیار شایع نیز هست. یکی دیگر از وظایف اصلی این قطعه کاهش میزان آلودگی خروجی از موتور خودرو می باشد که عمدتا این امر با استفاده از قطعه ای به نام کاتالیست در اگزوز انجام می گیرد.
 

 
با توجه به نوع جایگیری اگزوز خودرو این قطعه بیشتر در معرض عوامل محیطی مثل آب و دست اندازهاست و از آنجا که این قطعه مسیر نسبتا طولانی را از موتور تا انتهای خودرو طی می کند، در نتیجه به همان نسبت بیشتر در معرض فرسودگی قرار می گیرد. درصد زیادی از خرابی اگزوز شامل پارگی، شکستگی و یا سوراخ شدگی در آن می باشد. همچنین آب و هوای مرطوب نیز می تواند نقش زیادی در فرسودگی این قطعه داشته باشد. کاهش میزان قدرت خودرو و افزایش مصرف سوخت از دیگر عوامل خرابی اگزوز است.
 

 
عمر مفید اگزوز خودرو بین 5 تا 6 سال است اما بعد از فرسودگی آن حتما باید تعویض شود تا به قطعات خودرو آسیب نرساند. حداکثر مسافتی که با آن می توان پیمود بین ۸۰ تا ۱۵۰ هزار کیلومتر می باشد. توجه داشته باشید که کاتالیست اگزوز نیز نقش مهمی در کاهش این عمر دارد و به سبب گرفته شدن توری های آن، پس از مدتی استفاده، باید آن را تعویض نمود. 
اگر در شرایط جاده ای یا آب و هوایی خاصی از خودروی خود استفاده می کنید، این عمر مفید کمتر شده و در برخی شرایط حتی به ۲ سال نیز خواهد رسید.

 

دیدگاه کاربران

- مهدی میگه
- 1399/12/26

خیلی مقاله خوب و مفیدی بود

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×