-

فیلتر روغن چیست؟ و چگونه کار میکند؟

- 1399/11/19
- 1261
1399/11/19
روغن موتور ذرات ریز و درشت را شسته و در خود حفظ می نماید، قطعاً لازم است تا غلظت این ذرات از حدی فراتر نرود، برای رسیدن به این هدف از قطعه ای بنام فیلتر روغن استفاده می شود، این قطعه روغن موتور را تصفیه می نماید و ناخالصی های روغن را جذب می کند و روغن تمیز را به چرخه شستشو و تمیزکاری باز می گرداند تا بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد و کارآئی سیستم روغن کاری کاهش نیابد.
 


 

فیلتر روغن چیست؟

با توجه به اینکه موتور خودرو در دمای بسیار بالایی کار میکند و ممکن است اجزای موتور در مای بالا آسیب ببیند نیازمند سیالی بنام روغن موتور است تا در برابر دمای بالا مقاومت کرده و هم دمای موتور را پایین بیاورد، علاوه بر این وظیفه مهم به کاهش اصطکاک در موتور نیز کمک میکند و کثیفی های موتور را نیز به خودر جذب میکند.
یکی از فاکتورهای مهم برای بیشتر کردن عمر روغن موتور استفاده از فیلتر روغن است تا آلودگی های روغن را به خود جذب کند و روغن موتور عمر بیشتری پیدا کند. با توجه به این مسئله مهم در موتور استفاده از فیلتر روغن مناسب واجب است.
با توجه به اینکه فیلتر روغن یک قطعه مورد نیاز برای موتور خودرو است، اگر به موقع تعوض نشود ممکن است روغن موتور را به خوبی تمیز نکند و از رسیدن روغن به موتور با گرفته شدن کاغذها جلوگیری کند، پس مهم است که در زمان مناسب آنرا تعویض کنیم چرا که از آسیب رسیدن به موتور خودرو جلوگیری کرده ایم.
 

 

فیلتر روغن مناسب چه ویژگی هایی دارد؟

فیلتر روغن مناسب باید دارای خواص ویژه ای باشد که مهمترین آنها مقاومت در برابر پارگی است. با توجه به اینکه روغن باید از داخل فیلتر عبور کند اگر این قظعه با کاغذ نامناسب و تقلبی ساخته شده باشد ممکن است در اثر فشار پاره شده و دیگر کاربردی نداشته باشد، همچنین فیلتر مناسب باید دارای توانایی جدا سازی مطلوبی باشد.
از دیگر ویژگی های مهم یک فیلتر روغن خوب اینست که قابلیت تحمل فشار بالا را داشته باشد چرا که روغن با فشار بالا وارد فیلتر روغن میشود، همچنین محفظه درون فیلتر روغن باید عاری از زنگ زدگی و خودرگی باشد. از دیگر نکات مهم درباره فیلتر روغن اینست که از آب بندی مناسب برخوردار باشد و روغن در مسیر ورود و خروج خود تنها از مسیرهای تعیین شده عبور کند.
 

 
​​​​​​​گاهی اوقات ممکن است فیلتر به هر دلیلی از جمله تاخیر در تعویض آن دچار گرفتگی شده و مسیر عبور روغن مسدود شود، در این حالت برای اینکه موتور خودرو بدون روغن کار نکند سوپاپی در فیلتر روغن تعبیه شده است که مسیر عبور روغن از فیلتر را باز می کند به همین دلیل فیلتر روغن باید دارای سوپاپ اطمینان باشد. معمولا در هر سرویس خودرو فیلتر روغن باید چک شود تا از سالم بودن آن مطمعن شوید و در صورت نیاز آنرا تعویض کنید.

 

دیدگاه کاربران

- حاکم میگه
- 1399/12/26

من که فیلتر روغن ماشینمو خیلی وقته عوض نکردم...

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×