-

روغن صنعتی چیست؟

- 1399/11/08
- 1202
1399/11/08
روغن صنعتی جایگاه بالایی در صنعت دارد. این روغنها در جایگا های مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند. در این مقاله به انواع روغنهای صنعتی و موارد استفاده از آنها میپردازیم.
روغن ها بطور کلی به شکل صنعتی و خوراکی وجود دارند و هر کدام دارای خاصیت شیمیایی و فیزیکی خاص خود هستند.روغن صنعتی در واقع بسیار شبیه به چربی‌ها است. همانند انواع چربی‌ها از تری گلیسرید و دی گلیسرید تشکیل شده است که در دمای اتاق به شکل مایع هستند.
روغن های صنعتی برای اینکه اصطحکاک بین سطوح متحرک راکاهش دهند مورد استفاده قرار میگیرند. تا قبل ازسال ۱۸۵۶روغن موردنیاز ازمنابع روغن های حیوانی مثل روغن نهنگ، گاو، خوک و… وهمچنین روغن های گیاهی برای روانکاری چرخ های ارابه ها وتجهیزاتی که نیاز به روغن کاری داشتند، استفاده می شد. هیچ ترکیبی به عنوان روغن های صنعتی وجود نداشت. ولی به دلیل این که مقاومت روان های طبیعی پایین بود به سرعت تجزیه وفاسد می شدند.
بعد ازاستخراج نفت در سال ١٨٨٣و رونق فرایندهای تقطیر و تصفیه نفت خام روغن های پایه نفتی (روغن های صنعتی) تولید شده و با موجود شدن روغن های صنعتی به تدریج جای روغن های طبیعی را گرفتند. به علت برتری روغن های نفتی خیلی سریع جای روغن های حیوانی، نباتی، ماهی و غیره برای روغن کاری را گرفت.
درابتدا سعی گردید با تصفیه بهتر روغن و افزودن مواد افزودنی جدیدتر و باکیفیت بالاتر، روغن مناسب با دوام بیشتر تولید شود ولی باز با افزایش نیازهای زندگی و پیشرفت علم وتکنولوژی و دست یابی بشر به تکنولوژی های جدید و تسخیرفضا و کرات دیگر نیاز به تولید روغن های متعدد گردید. روغن هایی ساخته شده که قادربه تحمل رنج وسیعی ازفشارها ودرجه حرارت ها برای کاربردهای خاص خودباشند.

انواع روغن های صنعتی:

روغن صنعتی، می تواند دامنه وسیعی را به خود اختصاص دهد به عنوان نمونه: روغن زنجیر، روغن دنده، روغن توربین، روغن برش، روغن های هیدرولیکی، روغن های نساجی، روغن سیلندر، روغن های گردشی، روغن های چند منظوره، روغن موتور دیزلی و بنزینی، روغن دنده، روغن دریایی، روغن های ضد زنگ و ضد خوردگی، روغن های کمپرسور، و غیره همگی در دسته روغن های صنعتی جای دارند.

مزیت استفاده از روغن صنعتی در ماشین آلات و خودروها

منجر به افزایش عمر و دوام بالا می شود.
ضد زنگ است.
مقدار اصطحکاک را کم می کند.
ضد خوردگی است.
روان شدن حرکت را به دنبال دارد.
 

روغن های صنعتی از نظر ویسکوزیته

از نظر ویسکوزیته، روغن‌های رموتو جدا از مدل و برندهای مختلف، در دو پایه‌ی مینرال و سنتتیک تولید می‌شوند. دونوع روغن از این نظر وجود دارد:
روغن صنعتی با غلضت بالا و ویسکوزیته پایین
روغن صنعتی با غلظت پایین و ویسکوزیته بالا
روغن صنعتی با غلظت بالا و ویسکوزیته(گرانروی، لزجت) پایین
روغن موتور با گرانروی پایین و همچنین روانکاری کمتر، به سرعت در اجزاء موتور نفوذ می‌کند و باعث می‌شود تا موتور زودتر و بهتر شروع به کار بکند.
 

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×