-

برای خرید خودرو دست دوم به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

- 1399/11/05
- 1131
1399/11/05
با توجه به افزایش بی رویه قیمت ها در بازار خودرو تقاضای مشتریان دست به نقد برای خرید خودرو دست دوم افزایش یافته است، حال به چه نکاتی توجه کنیم تا بتوانیم یک خودرو دست دوم مناسب با پول خود بخریم. در این مقاله به چند نکته از مهمترین ها اشاره میکنیم.
اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید خودرویی بخرید که سال ساخت آن کم تر از 6 الی 7 سال است اما اگر هزینه مورد نیاز را ندارید خودرو هایی با طول عمر بالاتر هم وجود دارد که در خرید آنها حتما به این نکات توجه کنید.
 

کارکرد خودرو

کارکرد خودرو مورد نظر حتما باید مورد بررسی قرار گیرد، بهتر است کارکرد واقعی خودرو زیر 100هزار کیلومتر در نظر گرفته شود، البته در بهترین حالت باید این رقم زیر 50 هزار کیلومتر باشد. در خرید خودرو حتما کارکرد آن را در نظر بگیرید.چراکه اگر این رقم کم باشد سلامت خودرو نیز بیشتر است.
 

بررسی موتور، دیفرانسیل، گیربکس

هرچند که سلامت خودرو از کارکرد آن مشخص میشود اما بررسی موتور خودرو که آیا روغن ریزی دارد یا نه ؟ مهم است. مطمئن شوید موتور خودرو صدای غیر عادی نمیدهد، خوروجی اگزوز را چک کنید که دود سیاه از آن خارج نشود. برای چک کردن گیربکس حتما جارفتن دنده ها را چک کنید که براحتی جا برود و همچنین حتما عملکرد ترمز را مورد بررسی قرار دهید.
صدای خودرو را در دست اندازها برای بررسی عملکرد جلوبندی و میزان فرمان دهی در سرعت بالا مورد بررسی قرار دهید، مواردی مثل بخاری، کولر، چراغها، شیشه بالابر و ... را کنترل کنید. میتوانید از دستگاه دیاگ هم استفاده کنید. 
 

رنگ و بدنه خودرو

مورد بعدی که باید در نظر بگیرید بدنه خودرو و رنگ آن است، اینکه قبل از این تصادف سنگینی داشته ، رنگ آن را چک کنید چرا که از بدنه خودرو به راحتی میزان خسارت به آن مشخص میشود.
 

بررسی سرویس کردن خودرو مانند تعویض روغن

معمولا هر خودرویی با 5 هزار کیلومتر کارکرد روغن خودرو باید تعویض شود، با تعویض به موقع روغن گیربکس و تعویض به موقع شمعهای خودرو از خرابی آن جلوگیری میشود، تعویض به موقع فیلتر هوا و فیلتر روغن میتوان از فرسودگی آن جلوگیری کرد.
 

بررسی بیمه خودرو

وضعیت بیمه خودرو بسیار مهم است، بیمه شخص ثالث خودرو بررسی شود که چند ماه بیمه داشته  است، اگر مثلا 5 ماه بیمه داشته باشد از مجموع 12 ماه یک سال بقیه آن را از مبلغ کم میکنند و میزان تخفیف بیمه خودرو که هر چه بیشتر باشد می تواند تخفیف در بیمه کردن های بعدی داشته باشد.
 

بررسی سند خودرو

برای آخرین مورد میتوان به دست چندم بودن سند آن توجه کرد مثلا اینکه خودرو چند مالک داشته که هرچه کمتر باشد بهتر است، اینکه مالک خودرو یک فرد حقیقی است یا دلال ماشین یا اینکه مالک چند نفر هستند، از این طریق میتوان به خیلی از مشکلات خودرو پی برد.
موراد دیگری هم در این خصوص قابل اشاره است. مثل سلامت صندلی ها و دیگر ادوات خودرو که البته اهمیت کمتری دارد و می توان بدون متخصص هم متوجه آن شد. عملکرد سیتم های برقی خودرو مثل بخاری، کولر،چراغها،شیشیه بالابرهاوبعضی خودرها که آپشنهای استاندارد بیشتری دارند مثلا کروز کنترل و... را نیز چک کنید تا خودرویی سالم و بی عیبو نقص بخرید.
 

دیدگاه کاربران

- شمیم میگه
- 1399/12/26

من یه خودرو سمن دست دو خریدم همه اینارو هم چک کردم واقعا خودرو خوبی شد

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×