-

معرفی سیستم توربوشارژ و نگهداری از آن

- 1399/10/27
- 1386
1399/10/27
با پیشرفت صنعت و تکنولوژی امروزه اکثر مهندسان و خودرو سازان از موتورهای توربو شارژ استفاده میکنند، چرا که علاوه بر قدرت بیشتر مصرف سوخت را نیز کاهش میدهد. در این مقاله قصد داریم به نحوه عملکرد این موتور ها و معایب و مزایای آن بپردازیم.
 

موتور توربو شارژ چیست؟

این موتور بدون افزایش حجم و وزن و بار اضافی برای خودرو میتواند قدرت ماشین را تا 50 درصد افزایش دهد، در حالی که مصرف سوخت آن کاهش یابد.برای توضیح ساده تر این سیستم شامل دو توربین پره ای کوچک است که با یک شفت به هم متص شده اند و یکی از آنها در مسیر خروج دود و دیگری در مسیر ورود هوا به موتور قرار دارد و با خروج دود از اگزوز توربین دیگر هوای فشرده را مکیده و به داخل محفظه احتراق می‌دمد. این سیستم توسط آلفرد بوچی مهندس مکانیک سوئیسی در سال 1900 میلادی اختراع شد.

مزایا و معایب موتور توربوشارژ

باتوجه به اینکه این سیستم باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور ، کاهش حجم موتور میشود ولی باز هم با این حال معایبی دارد که در طول زمان بر طرف شده است اما نگهداری آن نیازمند رعایت برخی نکات است که آنها را بیان میکنیم.
 

نگهداری از موتور توربو شارژ


سوخت مناسب

در موتور های توربو شارژ به علت مکش هوای بیشتر، دمای هوای ورودی به سیلندر به دلیل گذشتن از توربو بیشتر میشود به همین دلیل اگر از بنزین معمولی استفاده شود امکان فشار و آسیب به موتور خواهدشد چراکه اکتان پایین تر ضربه شدیدی به پیستون ها وارد میکند.
استفاده از بنزین سوپر به دلیل داشتن عدد اکتان بالاتر موجب افزایش خودسوزی ترکیب هوا و بنزین میشود برای موتور توربو شارژ مناسب تر است.

روغن موتور مناسب

افزایش عمر موتور توربو شارژ به استفاده از روغن موتور مناسب وابسته است، توربو های امروزی معمولا به وسیله روغن موتور و سیالهای خنک کننده خنک میشوند. روغن های سینتتیک بهترین گزینه هستند، زیرا در دمای بالا از موتور حفاظت میکنند. به هیچ عنوان از روغن های کارکرده برای این موتور ها استفاده نکنید.
 

تعویض به موقع فیلتر هوا، فیلتر روغن، فیلتر سوخت

با تعویض به موقع فیلتر هوا از آسیب رسیدن به موتور توربو شارژ جلوگیری کنید، چرا که فیلتر هوا ، فیلتر روغن ، فیلتر سوخت همگی باعث جلوگیری از آلوده شدن و حرکت ذرات ریز به درون موتور میشود و این به بهتر کارکردن موتور کمک میکند.

خیلی تحت فشار رانندگی نکنید

در مواقعی که نیازی به سرعت و فشار آوردن پا روی پدال گاز را ندارید به حالت عادی و روان رانندگی کنید و بوست توربو را در پایین‌ترین حالت ممکن نگه دارید.

پس از روشن کردن خودرو سریع حرکت نکنید

بلافاصله حرکت نکنید، به منظور روانکاری بیشتر با روغن موتور ابتدا کمی صبر کنید و حدود یک دقیقه با دنده پایین حرکت کنید، تا موتور فرصت گرم شدن پیدا کند و روغن موتور کارایی بهتری داشته باشد.
 

دنده مناسب برای حرکت

اگر خودرو شما گیربکس دنده ای یا اتوماتیک است، از دنده سنگین در هنگام سبقت گرفتن و یا سربالایی ها استفاده کنید چرا که فشار کمتری به موتور توربوشارژ وارد میشود. باید گفت که وقتی از دنده سنگین‌تر استفاده می‌کنید، خودرو سریع‌تر شتاب می‌گیرد و مدت زمانی‌که توربو در حالت بوست کامل کار می‌کند کاهش می‌یابد.
در رانندگی های طولانی سعی کنید و سرعت بالا اگر قصد توقف دارید موتور را به حالت 30 ثانیه به حال خود بگذارید تا درجا کارکند چرا که به درجه نرمال تری برسد و هیچوقت قبل از خاموش کردن موتور پدال گاز را فشار ندهید.

دیدگاه کاربران

- تتل میگه
- 1399/12/26

خیلی خوب بود ممنون

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×