-

برترین کامیون جهان در سال 2020

- 1399/10/16
- 1378
1399/10/16
هیئت داوران کامیون سال متشکل از ۲۴ حوزه کامیون در اروپا عنوان جایزه سال ۲۰۲۰ را به کامیون مرسدس بنز آکتروس اهدا کردند. در این مقاله به بررسی این کامیون میپردازیم.
 

بررسی کامیون از نظر فنی

موتور این اکتروس موتور ۱۶ لیتری یا در اصل ۱۵.۹ لیتری با هشت سیلندر است که ۵۵۱ اسب بخار قدرت و ۲۹۰۰ نیوتون متر گشتاور را تولید می‌کند. این موتور مجهز به سیستم pld است که پمپ‌های پلاگین برای تزریق سوخت به هر سیلندر را جداگانه فراهم می‌کند. این موتور دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است که اولین کامیونی بود که با این استاندارد وارد ایران شد. سیستم MR نیز روی این کامیون نصب شده که  شرایط موتور و حالت‌های مختلف را مشخص و بررسی می‌کنند.
 

بررسی فنی گیربکس

این گیربکس ۱۲ دنده به جلو و دو دنده به عقب دارد. گیربکس‌های نسل سوم به بعد اکتروس مجهز به سیستم هوشمندی شده‌اند که در زمان حرکت با توجه به میزان بار یا شیب جاده دنده مورد نظر برای حرکت را انتخاب می‌کنید. گیربکس پاور شیفت تمام اتوماتیک که دسته دنده آن روی دسته صندلی قرار داده شده و با حرکت اهرم به جلو و عقل حالت‌های گیربکس را تنظیم می‌کند.گیربکس این کامیون در سراشیبی بسیار کمک کننده است. 
 

آپشن و تجهیزات کامیون

سیستم شیشه شور چراغ و کار بصورت دستی و اتومات (حالت اتوماتیک با توجه به دوربین که در پشت شیشه جلو نصب است. اگر قطره‌های باران را روی شیشه تشخص دهد اتوماتیک فعال می‌شود)، سیستم کروز کنترل تطبیقی و ترمز اضطراری، سیستم زنجیر چرخ اتوماتیک با قابلیت تنظیم از کلید روی داشبورد، رادار خط خوان و قابلیت رانندگی اتومات اما در جاده‌هایی با خطوط خوانده شده از قبل (مثل جاده‌های اروپا)، سیستم تهویه اتوماتیک و دستی، سیستم ترمز زد لغزش و سیستم‌های کمکی ABS و EBS، سیستم صوتی تصویری اصلی مرسدس بنز، سیستم تنظیم مقدار نور چراغ های جلو به صورت اتوماتیک با توجه به شدت نور محیط و جاده، ریتاردر گیربکس و ریتاردر گاردن (علاوه بر ترمز موتور)، 
 

سیستم کروز کنترل چند حالته حافظه دار، سیستم تنظیم بادی اتوماتیک صندلی راننده با توجه به وزن راننده، سیستم هشدار و جلوگیری از قیچی شدن و از حالت طبیعی خارج شدن کامیون، سیستم پروژکتور های اصلی با برد کیلومتری بدون آزار و اذیت برای راننده و خودرو جلو.
 

بررسی اتاق اصلی کامیون

اتاق کامیون مجهز به دو تخت خواب، دو صندلی بادی که صندلی سمت شاگرد قابلیت چرخش به سمت وسط کابین را دارد. تنظیم آینه‌های هر دو طرف برقی و آینه‌ها مجهز به گرم هستند. کابین مجهز به بخاری درجا با قابلیت تنظیم از کلیدهای جلو و کلیدهای انتهای کابین است. با کلیدهای انتهایی کابین که در کنار تخت قرار گرفته قفل یا باز بودن درب ها، بالا پایین بردن شیشه‌ها، شدت نور چراغ‌های داخل کابین قابل تنظیم است. تعلیق اتاق بر روی چهار بالن سوار است که باعث نرمی فوق‌العاده‌ای می‌شود.
 


دیدگاه کاربران

- متین میگه
- 1399/12/26

مدل 2018 رو فقط یه نفر تو ایران داره یه شیرازیه

- کامران میگه
- 1399/12/26

وای عجب کشنده خفنی ... چقدر امکانات داره

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×