-

چگونه خودرو خود را گریس کاری کنیم؟

- 1399/10/16
- 4084
1399/10/16
دقت مالک خودرو در نگهداری آن بسیار مهم است یکی از راه های افزایش طول عمر خودرو و صحت عملکرد آن گریس کاری به موقع و مناسب قطعات خودرو است.روانکاری قطعات خودرو بسیار مهم است تا خوردگی و ساییدگی آنها جلوگیری کند.قطعاتی مثل گیربکس و دیفرانسیل به اصطلاح گریس خور هستند.
 

گریس چیست؟

گریس نوعی روغن روان کننده است که به دلیل قوام و انسجامی که دارد نمی تواند جاری شود. از این رو اعمال آن تنها از طریق فشار پمپ گریس ممکن خواهد شد. در زیر خودرو هرجا که گریس خور دیده شود به این معنا است که در بازه های زمانی مشخصی باید در آن ها گریس پمپ کرد. 
  • معمولا هر چند هزار کیلومتر خودرو ها و موتور سیکلت ها البته بیشتر کامیون ها نیازمند گریس کاری هستند.
باید توجه داشت که قطعات مشخصی از خودرو گریس خور هستند به عنوان مثال گریس خورها بر سر سیبک ها، قرقری های فرمان، توپی چرخ های جلو و عقب، اتصالات عرضی محور (مخصوصا در خودروهای دودیفرانسیل)، اتصالات بازوهای کنترلی، محل قرارگیری بوش ها در سیستم تعلیق، چهارشاخ های گاردان و محور، و سایر قسمت های متحرک قرار دارد.

چگونه خودرو را گریس کاری کنیم؟

گریس کاری خودرو با پمپ گریس انجام میشود، معمولا تعمیرکاران خودرو را گریس کاری میکنند اما اگر شما میخواهید خود را از این هزینه خلاص کنید میتوانید پمپ گریس تهیه کنید و خودتان این کار را انجام دهید.

  • گریس مناسب را تهیه کنید. برای قطعات متحرک سرعت بالا همچون توپی چرخ جلو که با ترمزگیری هم داغ می شود معمولا از گریس نسوز استفاده می کنند. در تهیه گریس با کیفیت اقتصادی برخورد نکنید. ترجیحا باکیفیت ترین گریس را به کار ببرید.
  • برای آماده سازی پمپ آنرا پر از گریس کنید.
  •  سر هر یک از گریس خورها را پیش از انجام گریس کاری با فرچه و اسپری انژکتورشور به خوبی تمیز کنید تا خاک و گل وارد گریس نشود.
  •  تا زمانی که اندکی گریس از میان نازل پمپ گریس و گریس خور بیرون بزند به پمپ کردن گریس ادامه دهید.
  •  رویه را برای همه گریس خورها تکرار کنید.
  •  پس از چند روز رانندگی با خودرو، محل گریس کاری را بررسی کنید و در صورت نیاز و به منظور حصول اطمینان، مقدار دیگری گریس در محل ها پمپ کنید تا از فراوانی گریس در گریس خورها مطمئن شوید.
در تصادفات رانندگی مقصر چه کسی است؟

دیدگاه کاربران

- امین میگه
- 1399/12/26

باز هم از این مقالات آموزشی ایجاد کنید

- حمید میگه
- 1399/12/26

خیلی مقاله خوبی بود ممنون از نویسنده

ارسال دیدگاه

در پاسخ به ×